BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura.
Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin.
Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi.
Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu.
Hasilnya ialah Nafas yang berupa jaluran garisan yang dilihat berbentuk seperti tangan, kaki juga bentuk tubuh manusia.
“Walaupun orang mungkin melihat arca dalam siri Nafas ini sebagai figura, tetapi bagi saya ia adalah proses seseorang itu memandangnya, namun pada saya ia bukan figura dan konflik terhadap figura telah saya selesaikan dalam diri,” kata Raja Shahriman pada pembukaan pamerannya baru-baru ini.
Berpakaian serba hitam termasuk songkok, sama seperti arca yang dihasilkan, beliau berkata, walaupun arca itu seolah ada kaki dan tangan, ia terlalu berbeza kerana apa yang ditimbulkan adalah gerakan elemen udara.
“Pengambilan unsur angin ini adalah kerana saya beranggapan angin boleh dirasa dan ia boleh dilihat, seperti apabila angin meniup daun kita akan nampak daun itu bergerak,” katanya.
Pergerakan-pergerakan inilah bagi Raja Shahriman yang membentuk kepada garisan-garisan yang diluahkannya dalam Nafas, arca yang dihasilkan daripada logam yang ditempa.
Apa pun, kata Raja Shahriman, Nafas bukan saja menyerlahkan unsur angin tetapi juga seolah memberikan kehidupan kepada daya senimannya dan berasakan pameran yang dilangsungkan membuatkan beliau seperti bernafas kembali.
“Saya rasa lepas ini saya bertenaga semula dan jiwa seni saya lahir semula,” katanya menunjukkan riak gembira.
Pun begitu katanya, Nafas turut memberikan beliau penyelesaian kepada masalah kesempurnaan bahan yang mana untuk menghasilkan arca Nafas beliau menggunakan mesin untuk kerja-kerja berat manakala menggunakan kudrat tangan dalam kerja membentuk.
Kerana itu kata Raja Shahriman, Nafas menjadi karyanya yang terbaik kerana dapat mengolah bahan subjeknya dengan begitu baik tanpa wujud perasaan bersalah dalam dirinya.
“Dari segi estetikanya pula ia lebih bebas berbanding siri-siri lalu,” jelasnya.
Walaupun Nafas dianggap karya terbaik, tetapi bagi Raja Shahriman setiap arca yang dihasilkan sejak siri pertamanya tetap mempunyai nilai yang tersendiri cuma masa dan proses yang membezakan pembentukannya.
Dengan arca yang terus dikekalkan, bagi Raja Shahriman, figura yang dimujaradkan (tidak sempurna, contoh tiada kepala) adalah nafas yang hidup kerana nafas itu tiada beku dan bukannya patung tidak bernafas.
Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/
Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin.
Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi.
Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu.
Hasilnya ialah Nafas yang berupa jaluran garisan yang dilihat berbentuk seperti tangan, kaki juga bentuk tubuh manusia.
“Walaupun orang mungkin melihat arca dalam siri Nafas ini sebagai figura, tetapi bagi saya ia adalah proses seseorang itu memandangnya, namun pada saya ia bukan figura dan konflik terhadap figura telah saya selesaikan dalam diri,” kata Raja Shahriman pada pembukaan pamerannya baru-baru ini.
Berpakaian serba hitam termasuk songkok, sama seperti arca yang dihasilkan, beliau berkata, walaupun arca itu seolah ada kaki dan tangan, ia terlalu berbeza kerana apa yang ditimbulkan adalah gerakan elemen udara.
“Pengambilan unsur angin ini adalah kerana saya beranggapan angin boleh dirasa dan ia boleh dilihat, seperti apabila angin meniup daun kita akan nampak daun itu bergerak,” katanya.
Pergerakan-pergerakan inilah bagi Raja Shahriman yang membentuk kepada garisan-garisan yang diluahkannya dalam Nafas, arca yang dihasilkan daripada logam yang ditempa.
Apa pun, kata Raja Shahriman, Nafas bukan saja menyerlahkan unsur angin tetapi juga seolah memberikan kehidupan kepada daya senimannya dan berasakan pameran yang dilangsungkan membuatkan beliau seperti bernafas kembali.
“Saya rasa lepas ini saya bertenaga semula dan jiwa seni saya lahir semula,” katanya menunjukkan riak gembira.
Pun begitu katanya, Nafas turut memberikan beliau penyelesaian kepada masalah kesempurnaan bahan yang mana untuk menghasilkan arca Nafas beliau menggunakan mesin untuk kerja-kerja berat manakala menggunakan kudrat tangan dalam kerja membentuk.
Kerana itu kata Raja Shahriman, Nafas menjadi karyanya yang terbaik kerana dapat mengolah bahan subjeknya dengan begitu baik tanpa wujud perasaan bersalah dalam dirinya.
“Dari segi estetikanya pula ia lebih bebas berbanding siri-siri lalu,” jelasnya.
Walaupun Nafas dianggap karya terbaik, tetapi bagi Raja Shahriman setiap arca yang dihasilkan sejak siri pertamanya tetap mempunyai nilai yang tersendiri cuma masa dan proses yang membezakan pembentukannya.
Dengan arca yang terus dikekalkan, bagi Raja Shahriman, figura yang dimujaradkan (tidak sempurna, contoh tiada kepala) adalah nafas yang hidup kerana nafas itu tiada beku dan bukannya patung tidak bernafas.
Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/
Comments