Skip to main content

Lahir Nafas akibat dendam pada besi


BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura.


Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin.

Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi.

Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu.

Hasilnya ialah Nafas yang berupa jaluran garisan yang dilihat berbentuk seperti tangan, kaki juga bentuk tubuh manusia.

“Walaupun orang mungkin melihat arca dalam siri Nafas ini sebagai figura, tetapi bagi saya ia adalah proses seseorang itu memandangnya, namun pada saya ia bukan figura dan konflik terhadap figura telah saya selesaikan dalam diri,” kata Raja Shahriman pada pembukaan pamerannya baru-baru ini.

Berpakaian serba hitam termasuk songkok, sama seperti arca yang dihasilkan, beliau berkata, walaupun arca itu seolah ada kaki dan tangan, ia terlalu berbeza kerana apa yang ditimbulkan adalah gerakan elemen udara.

“Pengambilan unsur angin ini adalah kerana saya beranggapan angin boleh dirasa dan ia boleh dilihat, seperti apabila angin meniup daun kita akan nampak daun itu bergerak,” katanya.

Pergerakan-pergerakan inilah bagi Raja Shahriman yang membentuk kepada garisan-garisan yang diluahkannya dalam Nafas, arca yang dihasilkan daripada logam yang ditempa.

Apa pun, kata Raja Shahriman, Nafas bukan saja menyerlahkan unsur angin tetapi juga seolah memberikan kehidupan kepada daya senimannya dan berasakan pameran yang dilangsungkan membuatkan beliau seperti bernafas kembali.

“Saya rasa lepas ini saya bertenaga semula dan jiwa seni saya lahir semula,” katanya menunjukkan riak gembira.

Pun begitu katanya, Nafas turut memberikan beliau penyelesaian kepada masalah kesempurnaan bahan yang mana untuk menghasilkan arca Nafas beliau menggunakan mesin untuk kerja-kerja berat manakala menggunakan kudrat tangan dalam kerja membentuk.

Kerana itu kata Raja Shahriman, Nafas menjadi karyanya yang terbaik kerana dapat mengolah bahan subjeknya dengan begitu baik tanpa wujud perasaan bersalah dalam dirinya.

“Dari segi estetikanya pula ia lebih bebas berbanding siri-siri lalu,” jelasnya.

Walaupun Nafas dianggap karya terbaik, tetapi bagi Raja Shahriman setiap arca yang dihasilkan sejak siri pertamanya tetap mempunyai nilai yang tersendiri cuma masa dan proses yang membezakan pembentukannya.

Dengan arca yang terus dikekalkan, bagi Raja Shahriman, figura yang dimujaradkan (tidak sempurna, contoh tiada kepala) adalah nafas yang hidup kerana nafas itu tiada beku dan bukannya patung tidak bernafas.

Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual.

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual. Wan Jamarul Imran B. Wan Abdullah Thani Abstrak T eknologi elektronik; tempias teknologi maklumat dan agen transportasinya telah mula menular di dalam perkembangan seni tampak. Ia bakal dan akan menjadi aliran baru yang mampu memberi perubahan dan transformasi kepada pengucapan berkarya. Jika dilihat pengamal seni di Malaysia masih lagi takut untuk melakukan sedikit anjakan evolusi minda. Hakikat terhadap berus, cat dan kanvas sebagai alatan dan media unggul tidak seharusnya diketepikan tetapi perlu dikembangkan. Sekarang ini komputer, perisian dan skrin elektronik mampu memperkayakan gaya pengucapan berkarya. Melalui kesepaduan seni dan teknologi terkini boleh menguju

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan