BAGINYA apa yang yang digambarkan di dalam catannya dan juga arcanya yang mengambil unsur geometri, kuantum dan bentuk adalah bertujuan untuk memanusiakannya di dalam ruang pengkaryaan.
Catannya banyak menyimpulkan bentuk empat persegi yang disusun berlapis manakala arcanya pula menjurus kepada lengkuk dan lengkungan dengan mainan warna terang yang digabungkan dengan kepekatan hitam, menampakkan kekukuhan sesuai dengan bahan gangsa yang digunakan dalam penghasilannya.
SOPHIA Vari dengan
satu daripada catannya
yang memperlihatkan pengaruh
kubik Picasso.
Jika Karim Raslan mengatakan kaedah itu memberikan kesan terkini dan keghairahan, seorang pensyarah seni halus di sebuah institusi pengajian tinggi tempatan pula menyifatkan tidak ada apa yang begitu baru dalam karya pelukis kelahiran Greek ini.
“Bentuk-bentuk kiub yang dihasilkan bagaikan menghidupkan semula gaya Picasso dan apa yang dapat dikatakan Sophia adalah lanjutan kepada Picasso,” katanya ketika diminta sedikit ulasannya.
Apa pun, inilah gaya Sophia Vari, pelukis yang himpunan catan dan arcanya sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Pameran yang bermula Isnin lalu akan berakhir pada 30 Januari ini.
Kaedah lapisan bentuk segi empat, sama ada yang dititiskan daripada tangannya atau melalui kaedah tampalan pada catannya yang diulang berkali-kali membentuk imej Sophia yang tersendiri.
Semenjak 1960-an karyanya sudah merantau ke seluruh dunia dan kerana hubungannya yang rapat dengan benua Eropah, Sophia bagaikan tidak dapat lari dari pengaruh itu yang menyaksikan pengkaryaannya diwarnai oleh latar belakang itu.
Sophia adalah hasil gabungan bapanya yang berbangsa Greek dengan ibunya yang berbangsa Hungary dan beliau mendapat pendidikan di beberapa tempat di Eropah seperti Switzerland, London dan Paris.
Tema kemanusiaan dalam karya Sophia lebih jelas pada arca yang dihasilkan kerana walaupun aliran yang dibawanya adalah abstrak, namun lengkung dan garis lurus yang terhasil menampakkan bentuk-bentuk manusia.
Sekali imbas arcanya mungkin membayangkan hasilan karya kanak-kanak yang bermain dengan alat tulis yang berada di dalam kotak pensilnya – dengan pembaris menghasilkan bentuk lurus dan pengasah pensil pula menghasilkan bentuk bulat, separuh bulat dan tiga suku bulat – namun imej manusia yang tidak ketara menimbulkan satu-satu persoalan yang hendak diungkapkan.
Penggunaan warna seperti merah, hijau dan biru yang senada tanpa tona di bahagian tertentu arca yang penuh hitam pula memberikan satu garis keceriaan.
Mungkin inilah yang dikatakan sebagai ghairah oleh Karim kerana hitam sememangnya menggambarkan sesuatu yang klasik dan palitan warna membentuk semacam tumpuan dalam ruang yang serba berlapis itu.
Jika pemilihan warna dalam arcanya agak garang, ia tidak begitu dilanjutkan Sophia di dalam semua catannya kerana ada masanya warna pastel turut mencorakkan kanvasnya dan ini memperlihatkan naluri kewanitaan dan keibuan yang tidak dapat ditinggalkan dalam nada serasi itu.
Apa yang jelas, di tangan Sophia, abstrak memberi makna serta gaya tersendiri dan di sebalik bermain dengan makna yang pelbagai, beliau menyatukannya kepada satu kesempurnaan bentuk.
Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/
Catannya banyak menyimpulkan bentuk empat persegi yang disusun berlapis manakala arcanya pula menjurus kepada lengkuk dan lengkungan dengan mainan warna terang yang digabungkan dengan kepekatan hitam, menampakkan kekukuhan sesuai dengan bahan gangsa yang digunakan dalam penghasilannya.
SOPHIA Vari dengan
satu daripada catannya
yang memperlihatkan pengaruh
kubik Picasso.
Jika Karim Raslan mengatakan kaedah itu memberikan kesan terkini dan keghairahan, seorang pensyarah seni halus di sebuah institusi pengajian tinggi tempatan pula menyifatkan tidak ada apa yang begitu baru dalam karya pelukis kelahiran Greek ini.
“Bentuk-bentuk kiub yang dihasilkan bagaikan menghidupkan semula gaya Picasso dan apa yang dapat dikatakan Sophia adalah lanjutan kepada Picasso,” katanya ketika diminta sedikit ulasannya.
Apa pun, inilah gaya Sophia Vari, pelukis yang himpunan catan dan arcanya sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Pameran yang bermula Isnin lalu akan berakhir pada 30 Januari ini.
Kaedah lapisan bentuk segi empat, sama ada yang dititiskan daripada tangannya atau melalui kaedah tampalan pada catannya yang diulang berkali-kali membentuk imej Sophia yang tersendiri.
Semenjak 1960-an karyanya sudah merantau ke seluruh dunia dan kerana hubungannya yang rapat dengan benua Eropah, Sophia bagaikan tidak dapat lari dari pengaruh itu yang menyaksikan pengkaryaannya diwarnai oleh latar belakang itu.
Sophia adalah hasil gabungan bapanya yang berbangsa Greek dengan ibunya yang berbangsa Hungary dan beliau mendapat pendidikan di beberapa tempat di Eropah seperti Switzerland, London dan Paris.
Tema kemanusiaan dalam karya Sophia lebih jelas pada arca yang dihasilkan kerana walaupun aliran yang dibawanya adalah abstrak, namun lengkung dan garis lurus yang terhasil menampakkan bentuk-bentuk manusia.
Sekali imbas arcanya mungkin membayangkan hasilan karya kanak-kanak yang bermain dengan alat tulis yang berada di dalam kotak pensilnya – dengan pembaris menghasilkan bentuk lurus dan pengasah pensil pula menghasilkan bentuk bulat, separuh bulat dan tiga suku bulat – namun imej manusia yang tidak ketara menimbulkan satu-satu persoalan yang hendak diungkapkan.
Penggunaan warna seperti merah, hijau dan biru yang senada tanpa tona di bahagian tertentu arca yang penuh hitam pula memberikan satu garis keceriaan.
Mungkin inilah yang dikatakan sebagai ghairah oleh Karim kerana hitam sememangnya menggambarkan sesuatu yang klasik dan palitan warna membentuk semacam tumpuan dalam ruang yang serba berlapis itu.
Jika pemilihan warna dalam arcanya agak garang, ia tidak begitu dilanjutkan Sophia di dalam semua catannya kerana ada masanya warna pastel turut mencorakkan kanvasnya dan ini memperlihatkan naluri kewanitaan dan keibuan yang tidak dapat ditinggalkan dalam nada serasi itu.
Apa yang jelas, di tangan Sophia, abstrak memberi makna serta gaya tersendiri dan di sebalik bermain dengan makna yang pelbagai, beliau menyatukannya kepada satu kesempurnaan bentuk.
Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/
Comments