Skip to main content

Gaya tersendiri Sophia Vari


BAGINYA apa yang yang digambarkan di dalam catannya dan juga arcanya yang mengambil unsur geometri, kuantum dan bentuk adalah bertujuan untuk memanusiakannya di dalam ruang pengkaryaan.
Catannya banyak menyimpulkan bentuk empat persegi yang disusun berlapis manakala arcanya pula menjurus kepada lengkuk dan lengkungan dengan mainan warna terang yang digabungkan dengan kepekatan hitam, menampakkan kekukuhan sesuai dengan bahan gangsa yang digunakan dalam penghasilannya.

SOPHIA Vari dengan
satu daripada catannya
yang memperlihatkan pengaruh
kubik Picasso.


Jika Karim Raslan mengatakan kaedah itu memberikan kesan terkini dan keghairahan, seorang pensyarah seni halus di sebuah institusi pengajian tinggi tempatan pula menyifatkan tidak ada apa yang begitu baru dalam karya pelukis kelahiran Greek ini.

“Bentuk-bentuk kiub yang dihasilkan bagaikan menghidupkan semula gaya Picasso dan apa yang dapat dikatakan Sophia adalah lanjutan kepada Picasso,” katanya ketika diminta sedikit ulasannya.

Apa pun, inilah gaya Sophia Vari, pelukis yang himpunan catan dan arcanya sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Pameran yang bermula Isnin lalu akan berakhir pada 30 Januari ini.

Kaedah lapisan bentuk segi empat, sama ada yang dititiskan daripada tangannya atau melalui kaedah tampalan pada catannya yang diulang berkali-kali membentuk imej Sophia yang tersendiri.

Semenjak 1960-an karyanya sudah merantau ke seluruh dunia dan kerana hubungannya yang rapat dengan benua Eropah, Sophia bagaikan tidak dapat lari dari pengaruh itu yang menyaksikan pengkaryaannya diwarnai oleh latar belakang itu.

Sophia adalah hasil gabungan bapanya yang berbangsa Greek dengan ibunya yang berbangsa Hungary dan beliau mendapat pendidikan di beberapa tempat di Eropah seperti Switzerland, London dan Paris.

Tema kemanusiaan dalam karya Sophia lebih jelas pada arca yang dihasilkan kerana walaupun aliran yang dibawanya adalah abstrak, namun lengkung dan garis lurus yang terhasil menampakkan bentuk-bentuk manusia.

Sekali imbas arcanya mungkin membayangkan hasilan karya kanak-kanak yang bermain dengan alat tulis yang berada di dalam kotak pensilnya – dengan pembaris menghasilkan bentuk lurus dan pengasah pensil pula menghasilkan bentuk bulat, separuh bulat dan tiga suku bulat – namun imej manusia yang tidak ketara menimbulkan satu-satu persoalan yang hendak diungkapkan.

Penggunaan warna seperti merah, hijau dan biru yang senada tanpa tona di bahagian tertentu arca yang penuh hitam pula memberikan satu garis keceriaan.

Mungkin inilah yang dikatakan sebagai ghairah oleh Karim kerana hitam sememangnya menggambarkan sesuatu yang klasik dan palitan warna membentuk semacam tumpuan dalam ruang yang serba berlapis itu.

Jika pemilihan warna dalam arcanya agak garang, ia tidak begitu dilanjutkan Sophia di dalam semua catannya kerana ada masanya warna pastel turut mencorakkan kanvasnya dan ini memperlihatkan naluri kewanitaan dan keibuan yang tidak dapat ditinggalkan dalam nada serasi itu.

Apa yang jelas, di tangan Sophia, abstrak memberi makna serta gaya tersendiri dan di sebalik bermain dengan makna yang pelbagai, beliau menyatukannya kepada satu kesempurnaan bentuk.

Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan