Monday, May 16, 2005

Razak puas palit cat minyak

Oleh Riadz Radzi

SELEPAS 21 tahun terbabit dalam dunia perniagaan dan korporat, Razak Abdullah, 57, akhirnya memilih bidang yang memberi kepuasan pada dirinya iaitu melukis. Palitan cat minyak, lakaran dan kanvas nyata memberi ketenangan dan bebas daripada sebarang komitmen sebagaimana dihadapi ketika bergelar ahli perniagaan.

Sebagai ahli perniagaan, Razak sering berulang-alik ke luar negara. Pada masa sama, ia memberi peluang kepadanya mengikuti perkembangan seni lukisan di luar negara. Waktu itulah, Razak mula berhadapan konflik antara kesenangan harta atau ketenangan jiwa.

“Saya korbankan dunia perniagaan yang diceburi semata-mata untuk meneruskan minat dalam bidang lukisan. Lukisan sudah menjadi sebahagian hidup saya dan sudah mula melukis di atas tanah sejak kecil lagi.

“Lagipun, lukisan menjauhkan saya daripada berurusan dengan bank, pelanggan dan pekerja. Kini saya cuma berurusan dengan alam menjadikan saya lebih tenang,” katanya yang memiliki kelulusan dalam bidang grafik daripada Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada 1974.

Sekembali dari Itali pada 1994, Razak mula tergerak untuk bergiat aktif dalam bidang berkenaan. Tambahan pula dorongan seorang sahabat karib menguatkan semangat untuk menceburi bidang diminatinya itu secara sepenuh masa.

“Saya bermula dengan gaya lukisan grafik. Ia berterusan sehinggalah saya bertemu pelukis terkenal, Redza Piyadasa yang banyak memberi tunjuk ajar. Dia menasihati saya supaya melukis mengikut luahan rasa yang ikhlas dari hati,” katanya.

Akhirnya dalam usia 47 tahun, Razak mula serius sebagai pelukis sepenuh masa pada 1995. Walaupun agak lewat, ia tidak menjadi penghalang kerana kegigihan dan minat yang dimiliki begitu tinggi. Hasilnya Razak kini memiliki galeri lukisannya sendiri iaitu Impressionists Colonnade di Tingkat 2, City Square, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur.

Sejak kecil kehidupan Razak dikelilingi keindahan alam semula jadi di negeri kelahirannya, Terengganu. Sehubungan itu, ia menjadi pilihan Razak dalam memberi ekspresi kepada karyanya. Di Kuala Lumpur, ketenangan rimba di Kampung Kemensah, Empangan Klang Gate dan Hulu Langat menjadi inspirasi kepadanya.

“Jika saya tidak melukisnya sekarang, 10 tahun lagi kawasan itu mungkin sudah tiada kerana ditelan arus pembangunan. Pemusnahan hutan akibat pembangunan semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini dan ia mengecewakan saya,” katanya.

Walaupun menampilkan subjek biasa, Razak menggunakan teknik ‘impressionist’ menerusi palitan cat minyak dengan pisau palet tanpa menggunakan berus. Aliran ‘impressionist’ yang dipelopori Paul Cezanne (1839-1906) memperlihatkan pelukis tidak melakar lukisan terlebih dahulu sebaliknya terus memasukkan warna. Malah pelukis terus melukis secara langsung di depan subjek.

http://www.hmetro.com.my/

Do it yourself dekatkan batik canting kepada pelancong

Oleh Noraini Ismail

APABILA terpandang seorang anak muda mencanting batik di satu sudut di lobi Langkawi Lagoon Resort, kenangan terus mengimbau ke Kelantan yang satu ketika dulu kegiatan mencanting batik menjadi industri kampung dan sumber utama pendapatan wanita negeri itu.

Saya pernah turut serta mencanting batik bersama emak saudara yang mengambil upah daripada pengusaha batik. Sekurang-kurang saya ada juga pengalaman walaupun sedikit, tidak seperti Shaharizan Saadin, 28 yang terbabit dalam industri itu tanpa ada asas mengenai seni ini.

Dia yang membuka perniagaan batik canting hanya berbekalkan pengalaman yang dikumpulnya bersama kawan-kawan dengan meninjau ke pusat-pusat batik yang ada di Langkawi dan di Pantai Timur.

Yang membezakan perniagaan batik canting Za ialah dari segi konsepnya yang lebih mengutamakan lukisan alam sekitar dan maritim.

Hasil batiknya dibingkaikan untuk menjadi buah tangan pelancong untuk dibawa pulang sebagai kenangan bercuti di Langkawi.

Za membuka sudut canting di Langkawi Lagoon Resort sejak beberapa bulan lalu. Ia adalah aktiviti tambahan kepada pengunjung resort ini terutama kanak-kanak.

Gerai canting yang bertemakan Do it yourself mengajak pengunjung melahirkan kreativiti sendiri di atas sekeping kain putih yang tersedia lukisan yang sudah ditekap dengan lilin.

Dengan menggunakan pewarna yang siap dibancuh, pengunjung boleh mencanting lukisan yang mereka pilih mengikut cita rasa sendiri.

Setiap lukisan canting itu berharga RM50 jika diwarnakan sendiri, manakala batik canting yang sudah siap dibingkaikan berharga lebih RM100.

Sewaktu ditemubual, tiga kanak-kanak Jerman dan ibunya yang bercuti di Langkawi Lagoon Resort asyik mencanting lukisan batik masing-masing. Fritz, ibu kanak-kanak itu berkata dia dan anaknya bercuti di Langkawi Lagoon selama 10 hari sebelum pulang ke Tokyo tempat suaminya bekerja.

Sepanjang tempoh itu, anaknya, Maria, Eva dan Tabea, masing-masing sudah mencanting tiga lukisan.

“Mereka seronok melakukannya dan lukisan itu akan dibawa pulang sebagai kenangan,” katanya.

Za yang tidak ada kelayakan khusus di bidang lukisan tetapi melaksanakan kerja itu berdasarkan minat berkata, sudah banyak cabaran yang dihadapinya sebelum berjaya membuka gerai canting di Pantai Cenang.

Penyertaannya membuka sudut canting di pusat peranginan dan hotel adalah untuk mendekatkan karya batiknya kepada pelancong. Sambutan pelancong terhadap hasil karyanya setakat ini memberangsangkan.

Dia dan rakan-rakannya berhasrat meluaskan kegiatan itu dan kini sedang meninjau peluang mengembangkan batik canting di Sabah.

Setakat ini Za gembira dengan peluang berniaga yang diberikan oleh pihak pengurusan Langkawi Lagoon Resort.

“Sekurang-kurangnya perkembangan industri pelancongan di sini dapat turut dinikmati pengusaha kecil,” katanya.

Za membuka sudut canting setiap hari dari jam 10 pagi hingga 5 petang. Pendapatan Za daripada hasil batik canting adalah mengikut kedatangan pelancong ke pusat peranginan itu.

Pendapatannya agak lumayan jika pusat itu menerima kedatangan pelancong dari Arab, Taiwan dan Hong Kong.

Dipetik dari http://websekolah.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/

Set hidangan porselin wajah tempatan

Oleh Azran Jaffar


SET hidangan yang memperlihatkan kepala angsa hasil kerja Umi Rahmah
sementara Umie’ra (kanan) bersama himpunan set hidangan porselin
bercorak bunga sepit udang.

APABILA bercakap mengenai set hidangan daripada porselin, apa yang bermain di dalam fikiran kebanyakan kita ialah pinggan mangkuk yang dihiasi bunga-bungaan berwarna lembut bercorak kedesaan masyarakat Inggeris.

Porselin bercorak klasik ini kadang-kadang hanya dihiasi palitan seperti perada emas di hujungnya yang menyerlahkan kemewahan dan keistimewaan set berkenaan.

Apa pun, gambaran ini tidak salah kerana sememangnya gaya dan corak sebegini banyak memenuhi permukaan set hidangan porselin, yang dikenali antara barangan, selain barang kemas yang selalunya menjadi bahan bualan di kalangan wanita golongan berada.

Bagaimanapun, dalam usaha mempelbagaikan corak dan lari dari kebiasaan, House of Mozalyn (Mozalyn), pengeluar produk porselin tempatan memperkenalkan set hidangan juga barangan hiasan proselin dengan wajah tempatan.


RAMA-RAMA yang dihasilkan Aziah Atan.

Bunga sepit udang, rama-rama tempatan yang kaya pelbagai warna, keindahan batik juga motif-motif Sarawak adalah antara himpunan terbaru Mozalyn yang mempamerkan kepelbagaian budaya dan keindahan tempatan.

Pengasas Mozalyn, Datin Mazlynda Mozali yang juga tenaga pengajar lukisan porselin memberitahu, himpunan itu adalah hasil kerja sekumpulan pelajarnya yang terdiri daripada golongan dewasa dan datang dari pelbagai latar belakang.

“Bagi membawa porselin tempatan ke tempat yang lebih tinggi, saya menggalakkan pelajar saya untuk mencari identiti sendiri kerana saya bercadang memperkenalkan porselin Mozalyn ke England dan Arab Saudi,” katanya.

Himpunan Mozalyn ini dilancarkan pada satu majlis baru-baru ini yang bertemakan Sepetang Bersama Artis yang dirasmikan oleh primadona tari, Datin Azanin Ezane Ahmad.

Pada majlis itu, Mazlynda turut memperkenalkan himpunan terbarunya, siri ‘Think of Me’ yang mana siri pertama daripada lapan yang dihasilkan dimiliki oleh Yang di-Pertuan Agong.

Mazlynda berkata, kerja seni harus mampu membuatkan seseorang itu berfikir dan kerana itu seseorang itu harus memberikan identiti sendiri pada karyanya supaya berbeza dengan orang lain.

Seperti juga lukisan di kanvas, begitu juga dengan lukisan porselin kerana ia harus memberikan kelainan, tambahan pula porselin juga mempunyai fungsi gunaan, katanya.

Jika bunga mawar sering menjadi hiasan porselin dari England, seorang pelajar, Umie’ra memilih bunga tropika, sepit udang kerana menganggapnya sebagai bunga yang indah dan unik.

“Sebagaimana keindahan yang dimiliki oleh helicornia, begitulah indahnya kehidupan seharian saya... apabila melukis saya rasakan itulah diri saya sebenarnya,” katanya.

Sementara itu, seorang pegawai bank, Umi Rahmah pula memilih burung dan itik sebagai motif pilihannya sebagaimana katanya, “burung begitu sinonim dengan Malaysia kerana kita juga hidup berbilang bangsa dan berkawan.”

Beliau yang tiada pengalaman dalam bidang seni lukis berkata, keinginan dan kesungguhan yang mendalam membuatkan beliau mampu melakukannya dan minat itu turut mendorong beliau menyelongkar apakah identiti sebenar beliau.

Pada pameran itu, Rahmah mempertontonkan set hidangan untuk dua orang yang memperlihatkan kepala angsa di samping beberapa piring serta pinggan hiasan yang bermotif burung.

Bagi Aziah Atan pula, lawatan ke Ayer Keroh Butterfly Park di Melaka memberikan ilham kepadanya untuk menghasilkan motif rama-rama untuk karya lukisan porselinnya.

“Serangga yang cantik dan berwarna-warni ini terbang bebas dan mungkin berhenti seketika untuk menceriakan hari seseorang dan saya berharap lukisan porselin saya bukan saja memberikan keriangan tetapi juga ketenangan dan kedamaian kepada pemiliknya,” katanya.

Pelihara karya seni tradisional

Oleh Riadz Radzi

PEREKA fesyen, Rizalman Ibrahim, 34, menampilkan rekaan batik bertema Mega Mendung pada tiga kerusi urut iSymphonic’ edisi terhad keluaran Osim (M) Sdn Bhd (Osim). Tiga kerusi urut berkenaan yang berharga RM15,880 setiap satu akan dilelong pada majlis lelongan amal untuk mengutip sumbangan yang akan disalurkan kepada Yayasan Budi Penyayang Malaysia (Penyayang).

Tiga rekaan itu memperlihatkan penggunaan empat warna iaitu merah yang membangkitkan keunikan Asia ‘oriental’, manakala putih dan biru mencerminkan sentimen suci, segar dan kontemporari. Sementara itu hitam menonjolkan lagi keunggulan produk Osim. Pemilihan fabrik satin halus dan berkualiti menyerlahkan lagi keanggunannya.

”Inilah kali pertama saya bekerjasama dengan Osim dan menghasilkan rekaan sebegini. Ia agak mencabar kerana bukan mudah untuk menghasilkan sesuatu yang berkualiti untuk produk yang sudah dikenali di seluruh dunia. Fesyen adalah satu gaya hidup dan begitu juga dengan produk Osim. Jadi ia adalah gabungan yang betul dan mampu memberi kesan kepada pengguna,” katanya.

Rizalman berkata demikian ketika ditemui pada pelancaran Majlis Amal Tiga Edisi Terhad Batik iSymphonic Massage Chairs di pusat beli-belah One Utama, Petaling Jaya, baru-baru ini yang dirasmikan Pengerusi Penyayang yang juga isteri Perdana Menteri, Datin Seri Endon Mahmood. Hadir sama Ketua Eksekutif Osim, Tay Sim Kim.

Kemahiran dan kreativiti Rizalman yang digabungkan dengan kecanggihan teknologi dan produk berkualiti Osim adalah satu sumbangan penting dalam usaha memelihara karya seni tradisional Malaysia secara kreatif. Usaha ini memberi peluang kepada rakyat Malaysia dalam menikmati teknologi moden serta budaya yang tidak ternilai.

”Batik menjadi pilihan kerana saya mahu menonjolkan identiti Malaysia. Tema Mega Mendung adalah motif yang saya mulakan dan ia akan tampil dengan lebih banyak rekaan lagi,” katanya.

Motif batik pada bahagian kepala kerusi urut berkenaan menjadikannya lebih ceria. Menurut Rizalman, hanya sebahagian permukaan kerusi itu diletakkan motif batik kerana iSymphonic bukan sekadar kerusi urut, tetapi adalah perabot.

”Ia kelihatan lebih santai dan selesa dengan keadaan begitu. Lagipun jika diletakkan motif batik pada keseluruhan kerusi itu ia dikhuatiri boleh menjejaskan fungsi teknikalnya,” katanya.

Sebagai pereka fesyen, nama Rizalman bukanlah asing di kalangan dunia fesyen tempatan. Dia kini adalah Pengarah Urusan Rizalman Ibrahim Group of Companies yang memiliki tiga anak syarikat, iaitu Purple Couture Sdn Bhd, Rizalman Ibrahim Inc Sdn Bhd dan Rizalman Ibrahim Couture Sdn Bhd.

Pereka fesyen ini pernah merangkul anugerah Mercedes-Benz Asian Fashion Award pada Anugerah Fesyen Antarabangsa-Malaysia 2004 (MIFA 2004).

Dipetik dari http://www.hmetro.com.my

Hasil lumayan suntik semangat Azmeera

Oleh Ruhaiza Rusmin


“DULU saya anggap perniagaan batik tidak memberikan pulangan lumayan kerana pasarannya kurang meluas. Namun, segalanya berubah setiap kali pulang ke kampung apabila saya lihat ramai rakan mampu hidup senang dengan hanya menjadi penjual batik. Melihat keadaan itu, saya tahu anggapan itu memang salah.”

Demikian kata Azmera Ahmad, tauke Cheeria Batik di Plaza Alam Sentral, Shah Alam yang menjual beraneka jenis batik yang dibekalkan dari Kelantan.

Berasal dari Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan, dia pernah bekerja sebagai eksekutif sumber manusia di National Panasonic, Shah Alam selama lima tahun selepas berjaya menggenggam Diploma Pengurusan Perniagaan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada 1992.

“Walaupun bapa saya seorang penjual batik, saya tak minat pada mulanya. Sedikit demi sedikit saya buat kajian menerusi pembacaan dan pemerhatian untuk melihat sejauh mana batik mampu menembusi pasaran,” katanya.

Setelah yakin, dia memulakan langkah pertama dengan menjadi pengedar batik secara kecil- kecilan kepada rakan dan saudara terdekat. Walaupun ada pihak yang tidak yakin pada kemampuannya, dia menganggap itu sebagai satu cabaran dalam usaha mencari pengalaman.

Menurut anak ketiga daripada lima beradik ini, pulangan lumayan yang diperolehi meyakinkan dirinya batik mempunyai peminat dan pasarannya sendiri, tetapi kekurangan promosi dan corak serupa menyebabkan ia tidak mendapat perhatian.

“Pulangan lumayan yang diperolehi semakin membulatkan tekad saya untuk menceburkan diri dalam perusahaan ini. Hasil yang diperolehi saya simpan untuk dijadikan modal untuk membuka kilang batik.

“Pada masa yang sama, saya juga tidak lupa melakukan kajian dengan menghasilkan corak menarik untuk mencipta kelainan,” katanya sambil menambah, menghasilkan corak batik bukan sekadar mengikut cita rasa pencipta tetapi produk yang boleh dijual.

“Persaingan semakin hari semakin bertambah, pencipta perlu bijak menghasilkan kelainan. Jika dulu batik lebih sinonim dengan imej tradisional, kini semakin banyak corak kontemporari mewarnai pasaran. Ini menunjukkan ciptaan batik sudah melangkah era baru dan boleh pergi jauh,” katanya.

Dengan tekad dan keberanian, Azmera meletak jawatan dan menubuhkan Cheeria Batik pada 1998. Menggunakan gabungan nama tempatan dan antarabangsa, Cheeria adalah lambang wawasan Azmera untuk meneroka lebih jauh pasaran batik di peringkat antarabangsa serta mengangkat martabatnya sebagai budaya warisan masyarakat Melayu.

Cheeria bukan sekadar jenama, malah menawarkan corak artistik berbeza dengan gabungan abstrak dan tradisional. Apa yang Istimewa, proses penghasilannya menggunakan teknik gerakan lilin tanpa canting yang dianggap baru dalam industri berkenaan.

“Walaupun begitu, harganya masih berpatutan dan mengikut bajet pembeli. Saya memperjuangkan batik sebagai khazanah bangsa, bukan hanya mencari keuntungan. Lagi pun, ia sudah diterima dan dipakai tanpa mengira jantina mahupun status.

“Warisan ini harus dipelihara kerana ia milik generasi lama yang masih mampu bertahan serta memberi cabaran, khususnya dalam industri tekstil hari ini,” katanya.

Dipetik dari http://www.hmetro.com.my/

Ekspresi cetusan alam

Oleh Riadz Radzi

BAGI bukan pencinta seni, karya lukisan abstrak hanyalah lukisan yang disiapkan dalam keadaan tergesa-gesa, tanpa perancangan dan kerjanya cincai. Namun, bagi pelukis dan penggemar karya sebegitu, mereka mempunyai alasan tersendiri.

Padanan warna, medium yang digunakan serta kaedah penghasilannya adalah faktor paling penting menjadikan karya ‘cincai’ itu dihargai serta difahami mesej dan keunikannya.

Rahim Jabbar, 28, adalah antara pelukis angkatan muda yang semakin menyerlah. Walaupun namanya tidak sehebat pelukis seperti Latif Mohidin, Siti Zainon Ismail atau Yusof Gajah, tetapi karya Rahim semakin diterima khusus daripada penggemar lukisan abstrak.

Dia mengetengahkan genre abstrak ekspresionis, iaitu lakaran bukan figuratif, anti-formal, tanpa perancangan, dinamik, bertenaga dan berteknik bebas. Ia lebih bersifat merancang penglihatan daripada mengetengahkan imej biasa. Apa yang pasti, ia menampakkan nilai agresif spontan dan kebebasan berekspresi.

“Lukisan saya mengenai alam. Saya paparkan pertembungan antara tanah, api, air, angin dan rimba. Ia seolah-olah sesuatu yang terjadi secara tergesa-gesa terhadap alam sehingga boleh mencetuskan bencana,” katanya.

Apa yang menarik, Rahim tidak menggunakan berus dalam menghasilkan karyanya. Sebaliknya, dia selesa menggunakan jari untuk memalit warna di atas kanvas.

Katanya, penggunaan berus sebagaimana pelukis biasa membuatkan dirinya terkongkong. Sebaliknya menggunakan jari, dia bebas untuk berekspresi dalam karyanya.

“Dengan menggunakan jari, idea itu keluar secara terus dan saya mendapat lebih penghayatan. Hasilnya juga lebih dinamik dan kena dengan mesej disampaikan,” katanya.

Kemusnahan ketara terhadap alam sekitar sejak akhir-akhir ini mendorong Rahim untuk memulakan siri karya ‘Pertembungan’ sejak tahun lalu. Sehubungan itu, apa yang dihasilkannya adalah luahan rasa tidak senang terhadap apa yang berlaku kepada alam sekitar sekarang.

Selepas tamat pengajian dalam bidang seni halus di Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada 2001, Rahim terus aktif sebagai pelukis sepenuh masa. Namun, pembabitan awalnya lebih kepada bidang landskap dan lukisan realisme.

Dipetik dari http://www.hmetro.com.my/

Hobi Jamarul bertukar kerjaya

Oleh Yooga Rani Murugiah
BERMULA sebagai hobi, ia kini menjadi profesion Wan Jamarul Imran Wan Abdullah Thani, 36. Dalam rangka mengasah bakat yang dipupuk sejak di bangku sekolah itu, dia melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana di Fakulti Seni Halus, Kolej Institut Seni Maryland, Amerika Syarikat, sembilan tahun lalu.

Kini sebagai Timbalan Dekan Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif di Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), dia berkongsi ilmunya dengan 300 siswazah dari fakultinya.

Selain mengadakan pameran di galeri tempatan, Wan Jamarul kerap menerima jemputan untuk mengadakan pameran di luar negara.

Dia memenangi Anugerah Seni Philip Morris Malaysia pada 2000, Kejohanan Seni Lukis Barcelona IDECO di Spain (1997) dan Anugerah Seni Lukis Terbuka Malaysia (1994).

Sejak berkecimpung dalam dunia seni lukis pada 1988, dia sudah menghasilkan lebih 100 lukisan. Hampir semua bahan ini dipamerkan secara solo dan berkumpulan di Galeri Seni Lukis Fleisher di Philadelphia, Institut Maryland, Amerika dan Pameran Seni Lukis di Nagasawa dan Kobe, Jepun.

Mengenai kejayaannya, Jamarul yang berasal dari Kedah berterima kasih kepada bimbingan dan galakan seniornya di Universiti Teknologi Mara, iaitu Jailani Abu Hassan, Ruzaika Omar Basiri dan mendiang Joseph Tan.

Lukisan terkini Jamarul bertema Metaphors yang bermakna Simbolik atau Terselindung. “Dalam tema ini saya banyak menghasilkan lukisan ikan dan bunga teratai kerana bagi saya dua elemen ini melambangkan suci dan kedamaian.

“Banyak karya yang dihasilkan mengikut tema Metaphors antaranya Decision, Garden of Idea, Perfection, Garden I & II dan Prosperity apabila kebanyakannya menggunakan teknik percetakan sutera, acrylic dan kolaj (teknik tampalan).

“Sebagai peminat yang cintakan seni lukis, saya tak suka mengehadkan hasil karya saya kepada skop atau tema tertentu saja. Sebaliknya saya suka menerokai apa saja kerana akhirnya saya sendiri kena berpuas hati dengan karya dihasilkan,” katanya di pameran solonya bertema Metaphors di Galeri Townhouse di ibu kota, baru-baru ini.

Minat mendalam Wan Jamarul dalam seni lukis berputik selepas dia memenangi tempat pertama ketika mewakili sekolah ke Pertandingan Melukis Sekolah peringkat kebangsaan pada 1987.

“Ketika di sekolah lagi, saya bercita-cita menjadi pelukis, tapi ibu bapa pula lebih suka saya menjadi guru. Tetapi selepas mereka melihat minat saya begitu mendalam pada seni, mereka tak menghalang saya lagi,” katanya.

Dipetik dari http://www.hmetro.com.my/

Keluarga seni lukis

Oleh Riadz Radzi

Hasil karya Datuk Mohd Yusoff Jaafar dan anak-anak akan dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara pada 17 April

KE mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi. Perumpamaan ini sesuai buat pelukis, Datuk Mohd Yusoff Jaafar. Semua tujuh anaknya, iaitu Nurhayati, 30, Nurazmal, 27, Nurhidayah, 25, Nursyuhadah, 20, Nurfarhana,15, Nursalihin, 12, dan Nursuraya, 6, mengikut jejaknya sebagai pelukis. Malah menantunya, Nik Rafin, 30, (suami Nurhayati) juga mengikut langkah yang sama. Cuma isterinya, To’ Puan Hazimah Hamid tidak melukis, tetapi sebagai pengkritik karya suami dan anak-anaknya.

Paling menarik, nama keluarga ini pernah dicatatkan dalam Malaysia Book of Records sebagai ‘Bilangan Artis Yang Paling Ramai Dalam Satu Keluarga’ di Malaysia. Ini berikutan pameran seni pertama mereka, ‘All In The Family’ di Hotel Hilton, Kuching, Sarawak pada 2002. Ketika itu keluarga seramai sembilan orang ini berusia di antara tiga hingga 54 tahun.

Kini hasil karya keluarga istimewa ini dipamerkan dalam pameran ‘Keluarga Seni’ di Balai Seni Lukis Negara (BSLN) Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur sehingga 17 April ini. Paling istimewa pastinya karya anak bongsunya yang berusia enam tahun, Nursuraya yang menghasilkan karya berbentuk naif.

Bekas pegawai polis yang menamatkan perkhidmatannya sebagai Komisioner Polis Sarawak dan Penasihat Khas kepada Ketua Menteri Sarawak pada 2003 kini menumpukan sepenuh masa kepada bidang lukisan selepas bersara.

Sejak di bangku sekolah lagi, lukisan sudah begitu sinonim dengan Yusoff, 57. Malah, sepanjang 34 tahun berkhidmat dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) Yusof masih mampu meluangkan masa untuk melukis walaupun begitu sibuk dengan tugas. Apa yang pasti, keupayaan Yusoff menyuburkan minat melukis kepada anak-anaknya pasti dikagumi.

”Pada mulanya anak-anak tidak menunjukkan minat, sebaliknya saya yang menggalakkan. ‘Misi’ saya bermula dengan anak sulung, Nurhayati.

Pada awalnya memang susah tetapi dia akhirnya mula menunjukkan minat apabila saya tidak jemu memberikannya warna, pensil dan kertas. Namun, saya selaraskan dengan bidang akademik dan agama,” katanya.

Kerja Yusoff menjadi lebih senang apabila anak sulung mula menunjukkan minat. Kejayaan Nurhayati dalam beberapa pertandingan melukis yang disertai membuatkan adik-adiknya mula menunjukkan minat. Seterusnya mereka mula berlumba-lumba memasuki pertandingan melukis untuk membuktikan siapa yang terbaik.

”Saya berbakat dalam bidang lukisan. Saya terfikir untuk menggalakkan anak-anak mengikut jejak langkah saya kerana kagum dengan apa yang dilakukan oleh Datuk Sidek Kamar (badminton), The Jackson Five (kumpulan nyanyian) dan The Osmonds (kumpulan nyanyian),” katanya.

Kebolehan anak-anaknya bukan setakat melukis, malah dibuktikan dengan kemenangan dalam pelbagai pertandingan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Contohnya, tiga daripada mereka terpilih mewakili Malaysia dalam pertandingan melukis Olimpik Kanak-Kanak Antarabangsa di Switzerland pada 1993 dan berjaya mendapat tempat pertama dan kedua.

Selain itu, bidang akademik juga diberi keutamaan dan ini terbukti apabila Nurhayati, Nurazmal, Nurhidayah dan Nursyuhadah berjaya melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.

Gaya persembahan, tema dan teknik lukisan keluarga ini berbeza di antara satu sama lain sama ada berbentuk realis, abstrak, semi-abstrak dan naif. Penggunaan media seperti cat air, cat minyak, akrilik, warna poster, pensil warna, pastel dan krayon.

Koleksi lukisan keluarga ini juga boleh dilihat di galeri milik Yusoff, iaitu Golden Palette di Subang Jaya, Selangor.

”Lukisan bukan setakat keistimewaan keluarga saya, tetapi menerusinya kami memupuk nilai kasih sayang menerusi ekspresi tersendiri,” katanya.

alwancomics

ruangan ini khusus utk kita mengenali para pelukis yg byk menyumbangkan bakatnya dlm menghidupkan majalah2 islami di Malaysia ini

alwancomics.com

CREATIVE ENTERPRISE

CREATIVE ENTERPRISE bermula sebagai sebuah syarikat penerbitan kecil pada awal 1978 dan melonjak sebagai nama yang disegani dalam industri penerbitan berikutan kemunculan majalah GILA-GILA pada 1 April, 1978.

Dengan berpandukan konsep majalah MAD yang sedia popular di pasaran antarabangsa, GILA-GILA terus meledak di pasaran. Cetakan pertamanya yang berjumlah 10,000 naskah habis dalam masa beberapa hari sahaja. Dalam penerbitan pada bulan-bulan berikutnya, permintaan ke atas GILA-GILA meningkat menjadi berkali ganda.
Kemunculan GILA-GILA jelas membawa dimensi baru bukan sahaja dalam dunia penerbitan tanahair, tetapi juga terhadap industri kartun keseluruhannya. Walaupun sebelum wujudnya GILA-GILA telah ada majalah-majalah beridentitikan kartun dan komik, namun kebanyakannya tenggelam dalam lambakan majalah-majalah hiburan dan tabloid yang menguasai pasaran pada era itu.

Dengan peningkatan permintaan yang berterusan, Creative Enterprise akhirnya memutuskan untuk menerbitkan GILA-GILA secara dua kali sebulan (bi-monthly) mulai February 1979 dan bermula dari saat itulah, Creative Enterprise bersama GILA-GILANYA tidak menoleh ke belakang lagi.

Mengiringi penerbitan GILA-GILA pada awal penghujung 1970-an ialah sebuah lagi majalah yang dikhususkan untuk kanak-kanak iaitu BAMBINO. Majalah yang berpaksikan pendidikan ini turut menjadikan kartun dan komik sebagai sebahagian daripada medium utamanya.

Selepas BAMBINO, Creative Enterprise menerbitkan pula majalah HUMOR dan kemudian diikuti oleh FANTASI. Pada waktu ini jugalah, ia mula bergerak secara lebih serius sebagai penerbit novel. Bermula dengan novel WARISAN, pemenang sayembara anjuran Gapena dan Yayasan Sabah, Creative Enterprise yang ketika itu telah dikenali sebagai Creative Enterprise Sdn. Bhd. (CESB) terus bergiat cergas menerbitkan judul demi judul yang lain. Sehingga kini telah hampir 500 judul berjaya diterbitkan dan sehingga kini juga, CESB kekal menjadi syarikat yang terunggul dalam dunia penerbitan novel tanahair.

Serentak dengan kegemilangan yang dicapai melalui novel-novelnya, CESB turut menikmati pelbagai kejayaan lain. GILA-GILA misalnya tidak sekadar diterima sebagai sebahagian daripada bacaan kebanyakan keluarga di Malaysia, malah menjadi rujukan setiap individu yang meminati dunia kartun, baik di kalangan bakal kartunis mahupun di kalangan golongan akademik. Majalah ini juga yang jumlah pengedarannya pernah mencapai 250,000 naskah setiap keluaran turut menjadi pencetus kepada kemunculan pelbagai majalah kartun lain yang berada di pasaran sekarang. Dengan perkataan lain ia benar-benar menjadi paksi kepada perkembangan dunia kartun di Malaysia.

Di tengah-tengah kegemilangan itu, CESB bagaimanapun terpaksa akur pada tuntutan keadaan di mana ia menyaksikan BAMBINO, HUMOR dan FANTASI diberhentikan sementara penerbitannya. Namun pemberhentian penerbitan majalah-majalah itu sesungguhnya lebih bersifat ‘tactical retreat’ kerana usaha-usaha untuk menerbitkannya semula telah pun bermula sekarang.

Selain majalah dan novel, CESB pernah dan masih bergiat cergas dalam penerbitan karya-karya berbentuk koleksi kartun, produks-produks sampingan (spin-off) yang meliputi beraneka barangan, dari memo pad dan poskad sehinggalah pada cadar dan celana dalam. Semuanya tidak dilakukan semata-mata atas factor-faktor komersil, tetapi lebih didorong oleh komitmen yang bersungguh-sungguh dalam usaha untuk memartabatkan industri yang diceburi, khususnya yang berteraskan seni kartun, seni lukis dan seni penulisan.

Dengan dorongan yang sama jugalah CESB berusaha membuka rangkaian cawangannya, baik dalam bentuk ruang pameran di premis kekal seperti Creative Corner di Jalan Tun Ismail, Kuantan dan di tingkat bawah bangunan pejabat CESB, serta ruang-ruang pameran sementara yang sering muncul di pelbagai kompleks dan premis perniagaan di seluruh negara.

Dalam usaha untuk mengembangkan langkahnya, CESB turut berhasrat untuk melebarkan lingkungan penglibatannya dengan mengusahakan galeri lukisan dan kelas-kelas khusus bagi melatih bakal pelukis, kartunis dan penulis. Pada masa yang sama syarikat ini turut melangkah ke dunia penerbitan bahan-bahan bacaan bercorak umum dan akademik. Semuanya dilakukan dengan satu matlamat; meminta yang berkat, memberi yang bermanfaat!

Karya pelukis muda - Tidak dipinggirkan

Oleh ANI AWANG



Lima pelukis dari kiri Hairudin Nasir, Azmi S.H., Nur Azmi Mokhtar (duduk), Azmi Aris dan Khairul Azuwan Ishak pada pameran Art Through The Heart di City Square, Kuala Lumpur baru-baru ini.
--------------------------------------------------------------------------------

PAMERAN seni tampak di ibu kota Kuala Lumpur sejak beberapa dekad lalu memberi tumpuan kepada paparan karya-karya pelukis veteran berbanding dengan karya pelukis muda.

Pun begitu tidak bererti karya pelukis muda dipinggirkan. Malah karya-karya mereka diakui dapat memberi sumbangan terhadap perkembangan seni tanah air.

Baru-baru ini pelukis muda diberi peluang tampil mempamerkan seni tampak untuk mengisi Tabung Institut Jantung Negara (IJN)

Pameran Art Through The Heart di City Square, Jalan Tun Razak di Kuala Lumpur baru-baru ini telah menghimpunkan kira-kira 63 karya catan dan lima arca oleh 22 orang pelukis dalam dan luar negara.

Ekspresionisme - Dialog warna dengan khalayak

Oleh AZMAN ISMAIL



SUZLEE Ibrahim menyiapkan salah satu lukisan dalam Space Series di studionya di Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka, Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Shah Alam, baru-baru ini.
--------------------------------------------------------------------------------

MENGEMBARA dalam warna merupakan istilah yang paling tepat untuk bercerita tentang pelukis ekspresionis terkenal tanah air, Suzlee Ibrahim.

Sejak tahun 1995, beliau dianggap sebagai pelukis yang paling konsisten dengan aliran dan gaya ini. Menerusi warna, beliau menceritakan secara visual tentang kebimbangan, keindahan, ketakutan dan sebagainya.

Sapuan berus yang bersahaja dan spontan, catan tebal dan tekstur yang kasar pada permukaan kanvasnya, melambangkan suatu pergerakan idea atau perasaan beliau.

Tidak dinafikan, gaya ekspresionisme oleh pelukis Jackson Pollock dan Willem de Kooning mempunyai pengaruh besar terhadap karya-karya awal Suzlee terutama dari aspek gestural dan tekstural.

http://www.utusan.com.my/utusan/

Terendak lampu motif awan larat

MOTIF awan larat berwarna-warni yang menghiasi dada wau memberikan kesan tersendiri apabila ia terbang tinggi di udara – menggambarkan betapa indahnya kerja seni ini.

MOTIF awan larat hiasan popular pada wau kini dialihkan kepada terendak lampu.

Bersandarkan motif yang penuh bergaya itu, seorang pengusaha wau di Baling, Kedah, Kasmin Abdul Jabar mengilhamkan motif itu dalam rekaan terendak lampu yang mampu memberikan kesan sama pada kediaman.

Masih dalam peringkat penyelidikan dan pembangunan, terendak lampu yang dihiasi motif-motif wau itu dihasilkannya sejak dua tahun lalu, melalui syarikatnya Wau Baling Bunga Tanjung. Ia adalah usaha sampingan terhadap kraftangan wau yang dihasilkannya.

“Saya mendapat ilham menghasilkan terendak lampu sebegini hasil daripada pemerhatian yang dijalankan di beberapa hotel yang mana saya lihat mereka lebih banyak menggunakan lampu tidur serta lampu hiasan dengan terendak yang berwarna seperti putih dan kuning cair.

Apa yang lebih menarik kata Kasmin, corak ini adalah corak tempatan jadi secara tidak langsung ia menggambarkan identiti tempatan yang kaya dengan bunga hiasan yang menarik.

Menggunakan kayu Jelutung sebagai rangka, terendak lampu ini menggunakan kain sebagai lapisan pertama sebelum dikemaskan dengan kertas berwarna bagi menonjolkan corak yang menghiasinya.

“Proses menghasilkan corak sama seperti menghasilkan corak pada wau dan ia ditampal pada kain bagi memberikan daya ketahanan yang lebih berbanding kertas yang mudah koyak,” katanya.

Walaupun masih baru, ilham terendak lampu ini sudah melangkaui seberang laut yang mana ia dipertunjukkan pada masyarakat Amerika Syarikat tahun lalu, sewaktu Kasmin menyertai satu pameran yang dianjurkan Pelancongan Malaysia.

“Sambutan sangat menggalakkan dan mereka yang melihatnya menyatakan tidak pernah melihat terendak lampu sebegini, cuma kami tidak dapat menjualnya kerana perkakasan elektrik yang digunakan pada terendak lampu ini tidak sama dengan piawaian barangan elektrik di sana,” katanya.

– Azran Jaffar

Pelukis muda - Perlu tonjolkan seni mantap

Oleh ANI AWANG


RAJA Azhar Idris memegang talam kaca unik yang dihasilkannya.
--------------------------------------------------------------------------------

PELUKIS muda perlu memanfaatkan seni tampak yang boleh menjadi elemen penting mencerminkan pelbagai tafsiran.

Elemen tersebut berfungsi menceritakan persekitaran, masyarakat, emosi dan falsafah yang kebanyakannya diadaptasi daripada perasaan dan pemikiran seseorang.

Menyedari kepentingan seni tampak kepada seni bangsa, pelukis veteran Raja Azhar Idris berkata, pelukis muda disaran supaya mencipta seni tampak yang berlainan agar seni yang dihasilkan itu bertambah mantap.

``Kebanyakan pelukis muda berbakat di negara ini mempunyai potensi untuk maju setanding dengan pelukis terkenal jika mereka sedia bersungguh-sungguh untuk menonjolkan pelbagai konsep dan gaya seni yang baru.

``Mereka yang terdidik secara formal di mana-mana universiti, terbukti mempunyai reputasi yang baik untuk menjadi pelukis terkenal pada suatu masa nanti,'' kata beliau ketika ditemui di galerinya, Art Case Galleries Sdn. Bhd., City Square, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Raja Azhar yang banyak membuat pameran seni tampak di negara ini berkata, kebanyakan karya-karya pelukis yang dihasilkan oleh pelukis negara ini secara tidak langsung menonjolkan identiti seni dan bentuk-bentuk kebudayaan bangsa.

Kata Raja Azhar, tidak banyak seni kaca dihasilkan oleh pelukis di negara ini kerana kosnya yang tinggi.

``Saya menghasilkan seni kaca ini kerana ia bidang baru yang mendapat sambutan khalayak.

``Karya seni itu boleh dijual antara RM200 hingga mencecah ratusan ribu ringgit,'' tegasnya.

Menurut beliau, generasi baru sewajarnya memanfaatkan peluang yang ada dengan menggunakan pendekatan baru ke arah melahirkan bentuk seni tampak yang baik.

``Kita sepatutnya menampilkan pelbagai imej seni yang baru dalam kehidupan seharian kerana seni hasil lakaran tersendiri adalah indah,'' katanya.

Beliau memberi contoh, karya pelukis muda, Latif Maulan yang menggunakan arkilik dalam menghasilkan lukisan buah dan batik sebagi sesuatu yang baru.

``Inilah perubahan seni tampak yang perlu ditampilkan bagi tatapan khalayak,'' katanya.