Skip to main content

Set hidangan porselin wajah tempatan

Gambar Hiasan

Oleh Azran Jaffar


APABILA bercakap mengenai set hidangan daripada porselin, apa yang bermain di dalam fikiran kebanyakan kita ialah pinggan mangkuk yang dihiasi bunga-bungaan berwarna lembut bercorak kedesaan masyarakat Inggeris.

Porselin bercorak klasik ini kadang-kadang hanya dihiasi palitan seperti perada emas di hujungnya yang menyerlahkan kemewahan dan keistimewaan set berkenaan.

Apa pun, gambaran ini tidak salah kerana sememangnya gaya dan corak sebegini banyak memenuhi permukaan set hidangan porselin, yang dikenali antara barangan, selain barang kemas yang selalunya menjadi bahan bualan di kalangan wanita golongan berada.

Bagaimanapun, dalam usaha mempelbagaikan corak dan lari dari kebiasaan, House of Mozalyn (Mozalyn), pengeluar produk porselin tempatan memperkenalkan set hidangan juga barangan hiasan proselin dengan wajah tempatan.

Bunga sepit udang, rama-rama tempatan yang kaya pelbagai warna, keindahan batik juga motif-motif Sarawak adalah antara himpunan terbaru Mozalyn yang mempamerkan kepelbagaian budaya dan keindahan tempatan.

Pengasas Mozalyn, Datin Mazlynda Mozali yang juga tenaga pengajar lukisan porselin memberitahu, himpunan itu adalah hasil kerja sekumpulan pelajarnya yang terdiri daripada golongan dewasa dan datang dari pelbagai latar belakang.

“Bagi membawa porselin tempatan ke tempat yang lebih tinggi, saya menggalakkan pelajar saya untuk mencari identiti sendiri kerana saya bercadang memperkenalkan porselin Mozalyn ke England dan Arab Saudi,” katanya.

Himpunan Mozalyn ini dilancarkan pada satu majlis baru-baru ini yang bertemakan Sepetang Bersama Artis yang dirasmikan oleh primadona tari, Datin Azanin Ezane Ahmad.

Pada majlis itu, Mazlynda turut memperkenalkan himpunan terbarunya, siri ‘Think of Me’ yang mana siri pertama daripada lapan yang dihasilkan dimiliki oleh Yang di-Pertuan Agong.

Mazlynda berkata, kerja seni harus mampu membuatkan seseorang itu berfikir dan kerana itu seseorang itu harus memberikan identiti sendiri pada karyanya supaya berbeza dengan orang lain.

Seperti juga lukisan di kanvas, begitu juga dengan lukisan porselin kerana ia harus memberikan kelainan, tambahan pula porselin juga mempunyai fungsi gunaan, katanya.

Jika bunga mawar sering menjadi hiasan porselin dari England, seorang pelajar, Umie’ra memilih bunga tropika, sepit udang kerana menganggapnya sebagai bunga yang indah dan unik.

“Sebagaimana keindahan yang dimiliki oleh helicornia, begitulah indahnya kehidupan seharian saya... apabila melukis saya rasakan itulah diri saya sebenarnya,” katanya.

Sementara itu, seorang pegawai bank, Umi Rahmah pula memilih burung dan itik sebagai motif pilihannya sebagaimana katanya, “burung begitu sinonim dengan Malaysia kerana kita juga hidup berbilang bangsa dan berkawan.”

Beliau yang tiada pengalaman dalam bidang seni lukis berkata, keinginan dan kesungguhan yang mendalam membuatkan beliau mampu melakukannya dan minat itu turut mendorong beliau menyelongkar apakah identiti sebenar beliau.

Pada pameran itu, Rahmah mempertontonkan set hidangan untuk dua orang yang memperlihatkan kepala angsa di samping beberapa piring serta pinggan hiasan yang bermotif burung.

Bagi Aziah Atan pula, lawatan ke Ayer Keroh Butterfly Park di Melaka memberikan ilham kepadanya untuk menghasilkan motif rama-rama untuk karya lukisan porselinnya.

“Serangga yang cantik dan berwarna-warni ini terbang bebas dan mungkin berhenti seketika untuk menceriakan hari seseorang dan saya berharap lukisan porselin saya bukan saja memberikan keriangan tetapi juga ketenangan dan kedamaian kepada pemiliknya,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan