Skip to main content

Keluarga seni lukis

Oleh Riadz Radzi

Hasil karya Datuk Mohd Yusoff Jaafar dan anak-anak akan dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara pada 17 April

KE mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi. Perumpamaan ini sesuai buat pelukis, Datuk Mohd Yusoff Jaafar. Semua tujuh anaknya, iaitu Nurhayati, 30, Nurazmal, 27, Nurhidayah, 25, Nursyuhadah, 20, Nurfarhana,15, Nursalihin, 12, dan Nursuraya, 6, mengikut jejaknya sebagai pelukis. Malah menantunya, Nik Rafin, 30, (suami Nurhayati) juga mengikut langkah yang sama. Cuma isterinya, To’ Puan Hazimah Hamid tidak melukis, tetapi sebagai pengkritik karya suami dan anak-anaknya.

Paling menarik, nama keluarga ini pernah dicatatkan dalam Malaysia Book of Records sebagai ‘Bilangan Artis Yang Paling Ramai Dalam Satu Keluarga’ di Malaysia. Ini berikutan pameran seni pertama mereka, ‘All In The Family’ di Hotel Hilton, Kuching, Sarawak pada 2002. Ketika itu keluarga seramai sembilan orang ini berusia di antara tiga hingga 54 tahun.

Kini hasil karya keluarga istimewa ini dipamerkan dalam pameran ‘Keluarga Seni’ di Balai Seni Lukis Negara (BSLN) Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur sehingga 17 April ini. Paling istimewa pastinya karya anak bongsunya yang berusia enam tahun, Nursuraya yang menghasilkan karya berbentuk naif.

Bekas pegawai polis yang menamatkan perkhidmatannya sebagai Komisioner Polis Sarawak dan Penasihat Khas kepada Ketua Menteri Sarawak pada 2003 kini menumpukan sepenuh masa kepada bidang lukisan selepas bersara.

Sejak di bangku sekolah lagi, lukisan sudah begitu sinonim dengan Yusoff, 57. Malah, sepanjang 34 tahun berkhidmat dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) Yusof masih mampu meluangkan masa untuk melukis walaupun begitu sibuk dengan tugas. Apa yang pasti, keupayaan Yusoff menyuburkan minat melukis kepada anak-anaknya pasti dikagumi.

”Pada mulanya anak-anak tidak menunjukkan minat, sebaliknya saya yang menggalakkan. ‘Misi’ saya bermula dengan anak sulung, Nurhayati.

Pada awalnya memang susah tetapi dia akhirnya mula menunjukkan minat apabila saya tidak jemu memberikannya warna, pensil dan kertas. Namun, saya selaraskan dengan bidang akademik dan agama,” katanya.

Kerja Yusoff menjadi lebih senang apabila anak sulung mula menunjukkan minat. Kejayaan Nurhayati dalam beberapa pertandingan melukis yang disertai membuatkan adik-adiknya mula menunjukkan minat. Seterusnya mereka mula berlumba-lumba memasuki pertandingan melukis untuk membuktikan siapa yang terbaik.

”Saya berbakat dalam bidang lukisan. Saya terfikir untuk menggalakkan anak-anak mengikut jejak langkah saya kerana kagum dengan apa yang dilakukan oleh Datuk Sidek Kamar (badminton), The Jackson Five (kumpulan nyanyian) dan The Osmonds (kumpulan nyanyian),” katanya.

Kebolehan anak-anaknya bukan setakat melukis, malah dibuktikan dengan kemenangan dalam pelbagai pertandingan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Contohnya, tiga daripada mereka terpilih mewakili Malaysia dalam pertandingan melukis Olimpik Kanak-Kanak Antarabangsa di Switzerland pada 1993 dan berjaya mendapat tempat pertama dan kedua.

Selain itu, bidang akademik juga diberi keutamaan dan ini terbukti apabila Nurhayati, Nurazmal, Nurhidayah dan Nursyuhadah berjaya melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.

Gaya persembahan, tema dan teknik lukisan keluarga ini berbeza di antara satu sama lain sama ada berbentuk realis, abstrak, semi-abstrak dan naif. Penggunaan media seperti cat air, cat minyak, akrilik, warna poster, pensil warna, pastel dan krayon.

Koleksi lukisan keluarga ini juga boleh dilihat di galeri milik Yusoff, iaitu Golden Palette di Subang Jaya, Selangor.

”Lukisan bukan setakat keistimewaan keluarga saya, tetapi menerusinya kami memupuk nilai kasih sayang menerusi ekspresi tersendiri,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual.

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual. Wan Jamarul Imran B. Wan Abdullah Thani Abstrak T eknologi elektronik; tempias teknologi maklumat dan agen transportasinya telah mula menular di dalam perkembangan seni tampak. Ia bakal dan akan menjadi aliran baru yang mampu memberi perubahan dan transformasi kepada pengucapan berkarya. Jika dilihat pengamal seni di Malaysia masih lagi takut untuk melakukan sedikit anjakan evolusi minda. Hakikat terhadap berus, cat dan kanvas sebagai alatan dan media unggul tidak seharusnya diketepikan tetapi perlu dikembangkan. Sekarang ini komputer, perisian dan skrin elektronik mampu memperkayakan gaya pengucapan berkarya. Melalui kesepaduan seni dan teknologi terkini boleh menguju

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan