Skip to main content

Pelihara karya seni tradisional

Oleh Riadz Radzi

PEREKA fesyen, Rizalman Ibrahim, 34, menampilkan rekaan batik bertema Mega Mendung pada tiga kerusi urut iSymphonic’ edisi terhad keluaran Osim (M) Sdn Bhd (Osim). Tiga kerusi urut berkenaan yang berharga RM15,880 setiap satu akan dilelong pada majlis lelongan amal untuk mengutip sumbangan yang akan disalurkan kepada Yayasan Budi Penyayang Malaysia (Penyayang).

Tiga rekaan itu memperlihatkan penggunaan empat warna iaitu merah yang membangkitkan keunikan Asia ‘oriental’, manakala putih dan biru mencerminkan sentimen suci, segar dan kontemporari. Sementara itu hitam menonjolkan lagi keunggulan produk Osim. Pemilihan fabrik satin halus dan berkualiti menyerlahkan lagi keanggunannya.

”Inilah kali pertama saya bekerjasama dengan Osim dan menghasilkan rekaan sebegini. Ia agak mencabar kerana bukan mudah untuk menghasilkan sesuatu yang berkualiti untuk produk yang sudah dikenali di seluruh dunia. Fesyen adalah satu gaya hidup dan begitu juga dengan produk Osim. Jadi ia adalah gabungan yang betul dan mampu memberi kesan kepada pengguna,” katanya.

Rizalman berkata demikian ketika ditemui pada pelancaran Majlis Amal Tiga Edisi Terhad Batik iSymphonic Massage Chairs di pusat beli-belah One Utama, Petaling Jaya, baru-baru ini yang dirasmikan Pengerusi Penyayang yang juga isteri Perdana Menteri, Datin Seri Endon Mahmood. Hadir sama Ketua Eksekutif Osim, Tay Sim Kim.

Kemahiran dan kreativiti Rizalman yang digabungkan dengan kecanggihan teknologi dan produk berkualiti Osim adalah satu sumbangan penting dalam usaha memelihara karya seni tradisional Malaysia secara kreatif. Usaha ini memberi peluang kepada rakyat Malaysia dalam menikmati teknologi moden serta budaya yang tidak ternilai.

”Batik menjadi pilihan kerana saya mahu menonjolkan identiti Malaysia. Tema Mega Mendung adalah motif yang saya mulakan dan ia akan tampil dengan lebih banyak rekaan lagi,” katanya.

Motif batik pada bahagian kepala kerusi urut berkenaan menjadikannya lebih ceria. Menurut Rizalman, hanya sebahagian permukaan kerusi itu diletakkan motif batik kerana iSymphonic bukan sekadar kerusi urut, tetapi adalah perabot.

”Ia kelihatan lebih santai dan selesa dengan keadaan begitu. Lagipun jika diletakkan motif batik pada keseluruhan kerusi itu ia dikhuatiri boleh menjejaskan fungsi teknikalnya,” katanya.

Sebagai pereka fesyen, nama Rizalman bukanlah asing di kalangan dunia fesyen tempatan. Dia kini adalah Pengarah Urusan Rizalman Ibrahim Group of Companies yang memiliki tiga anak syarikat, iaitu Purple Couture Sdn Bhd, Rizalman Ibrahim Inc Sdn Bhd dan Rizalman Ibrahim Couture Sdn Bhd.

Pereka fesyen ini pernah merangkul anugerah Mercedes-Benz Asian Fashion Award pada Anugerah Fesyen Antarabangsa-Malaysia 2004 (MIFA 2004).

Dipetik dari http://www.hmetro.com.my

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan