Skip to main content

Hobi Jamarul bertukar kerjaya

Oleh Yooga Rani Murugiah
BERMULA sebagai hobi, ia kini menjadi profesion Wan Jamarul Imran Wan Abdullah Thani, 36. Dalam rangka mengasah bakat yang dipupuk sejak di bangku sekolah itu, dia melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana di Fakulti Seni Halus, Kolej Institut Seni Maryland, Amerika Syarikat, sembilan tahun lalu.

Kini sebagai Timbalan Dekan Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif di Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), dia berkongsi ilmunya dengan 300 siswazah dari fakultinya.

Selain mengadakan pameran di galeri tempatan, Wan Jamarul kerap menerima jemputan untuk mengadakan pameran di luar negara.

Dia memenangi Anugerah Seni Philip Morris Malaysia pada 2000, Kejohanan Seni Lukis Barcelona IDECO di Spain (1997) dan Anugerah Seni Lukis Terbuka Malaysia (1994).

Sejak berkecimpung dalam dunia seni lukis pada 1988, dia sudah menghasilkan lebih 100 lukisan. Hampir semua bahan ini dipamerkan secara solo dan berkumpulan di Galeri Seni Lukis Fleisher di Philadelphia, Institut Maryland, Amerika dan Pameran Seni Lukis di Nagasawa dan Kobe, Jepun.

Mengenai kejayaannya, Jamarul yang berasal dari Kedah berterima kasih kepada bimbingan dan galakan seniornya di Universiti Teknologi Mara, iaitu Jailani Abu Hassan, Ruzaika Omar Basiri dan mendiang Joseph Tan.

Lukisan terkini Jamarul bertema Metaphors yang bermakna Simbolik atau Terselindung. “Dalam tema ini saya banyak menghasilkan lukisan ikan dan bunga teratai kerana bagi saya dua elemen ini melambangkan suci dan kedamaian.

“Banyak karya yang dihasilkan mengikut tema Metaphors antaranya Decision, Garden of Idea, Perfection, Garden I & II dan Prosperity apabila kebanyakannya menggunakan teknik percetakan sutera, acrylic dan kolaj (teknik tampalan).

“Sebagai peminat yang cintakan seni lukis, saya tak suka mengehadkan hasil karya saya kepada skop atau tema tertentu saja. Sebaliknya saya suka menerokai apa saja kerana akhirnya saya sendiri kena berpuas hati dengan karya dihasilkan,” katanya di pameran solonya bertema Metaphors di Galeri Townhouse di ibu kota, baru-baru ini.

Minat mendalam Wan Jamarul dalam seni lukis berputik selepas dia memenangi tempat pertama ketika mewakili sekolah ke Pertandingan Melukis Sekolah peringkat kebangsaan pada 1987.

“Ketika di sekolah lagi, saya bercita-cita menjadi pelukis, tapi ibu bapa pula lebih suka saya menjadi guru. Tetapi selepas mereka melihat minat saya begitu mendalam pada seni, mereka tak menghalang saya lagi,” katanya.

Dipetik dari http://www.hmetro.com.my/

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan