Skip to main content

Razak puas palit cat minyak

Gambar Hiasan


Oleh Riadz Radzi

SELEPAS 21 tahun terbabit dalam dunia perniagaan dan korporat, Razak Abdullah, 57, akhirnya memilih bidang yang memberi kepuasan pada dirinya iaitu melukis. Palitan cat minyak, lakaran dan kanvas nyata memberi ketenangan dan bebas daripada sebarang komitmen sebagaimana dihadapi ketika bergelar ahli perniagaan.

Sebagai ahli perniagaan, Razak sering berulang-alik ke luar negara. Pada masa sama, ia memberi peluang kepadanya mengikuti perkembangan seni lukisan di luar negara. Waktu itulah, Razak mula berhadapan konflik antara kesenangan harta atau ketenangan jiwa.

“Saya korbankan dunia perniagaan yang diceburi semata-mata untuk meneruskan minat dalam bidang lukisan. Lukisan sudah menjadi sebahagian hidup saya dan sudah mula melukis di atas tanah sejak kecil lagi.

“Lagipun, lukisan menjauhkan saya daripada berurusan dengan bank, pelanggan dan pekerja. Kini saya cuma berurusan dengan alam menjadikan saya lebih tenang,” katanya yang memiliki kelulusan dalam bidang grafik daripada Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada 1974.

Sekembali dari Itali pada 1994, Razak mula tergerak untuk bergiat aktif dalam bidang berkenaan. Tambahan pula dorongan seorang sahabat karib menguatkan semangat untuk menceburi bidang diminatinya itu secara sepenuh masa.

“Saya bermula dengan gaya lukisan grafik. Ia berterusan sehinggalah saya bertemu pelukis terkenal, Redza Piyadasa yang banyak memberi tunjuk ajar. Dia menasihati saya supaya melukis mengikut luahan rasa yang ikhlas dari hati,” katanya.

Akhirnya dalam usia 47 tahun, Razak mula serius sebagai pelukis sepenuh masa pada 1995. Walaupun agak lewat, ia tidak menjadi penghalang kerana kegigihan dan minat yang dimiliki begitu tinggi. Hasilnya Razak kini memiliki galeri lukisannya sendiri iaitu Impressionists Colonnade di Tingkat 2, City Square, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur.

Sejak kecil kehidupan Razak dikelilingi keindahan alam semula jadi di negeri kelahirannya, Terengganu. Sehubungan itu, ia menjadi pilihan Razak dalam memberi ekspresi kepada karyanya. Di Kuala Lumpur, ketenangan rimba di Kampung Kemensah, Empangan Klang Gate dan Hulu Langat menjadi inspirasi kepadanya.

“Jika saya tidak melukisnya sekarang, 10 tahun lagi kawasan itu mungkin sudah tiada kerana ditelan arus pembangunan. Pemusnahan hutan akibat pembangunan semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini dan ia mengecewakan saya,” katanya.

Walaupun menampilkan subjek biasa, Razak menggunakan teknik ‘impressionist’ menerusi palitan cat minyak dengan pisau palet tanpa menggunakan berus. Aliran ‘impressionist’ yang dipelopori Paul Cezanne (1839-1906) memperlihatkan pelukis tidak melakar lukisan terlebih dahulu sebaliknya terus memasukkan warna. Malah pelukis terus melukis secara langsung di depan subjek.

http://www.hmetro.com.my/

Comments

MatJuArt said…
Pelukis Karya Kampungku Losong Kuala Terengganu

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual.

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual. Wan Jamarul Imran B. Wan Abdullah Thani Abstrak T eknologi elektronik; tempias teknologi maklumat dan agen transportasinya telah mula menular di dalam perkembangan seni tampak. Ia bakal dan akan menjadi aliran baru yang mampu memberi perubahan dan transformasi kepada pengucapan berkarya. Jika dilihat pengamal seni di Malaysia masih lagi takut untuk melakukan sedikit anjakan evolusi minda. Hakikat terhadap berus, cat dan kanvas sebagai alatan dan media unggul tidak seharusnya diketepikan tetapi perlu dikembangkan. Sekarang ini komputer, perisian dan skrin elektronik mampu memperkayakan gaya pengucapan berkarya. Melalui kesepaduan seni dan teknologi terkini boleh menguju

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan