Skip to main content

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri.

Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya.

“Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini.

Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan, selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus.

“Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan makan minum kini menjadi sumber rezeki saya. Ia berbeza berbanding orang yang bekerja hanya kerana inginkan gaji,” katanya.

Secara peribadi, penulis begitu tertarik dengan arca berjudul ‘Lang Kacang’ yang dihasilkannya pada 1991. Arca menggunakan media campuran itu kelihatan ‘gerun’ dan ‘ganas’.

Ekspresi wajahnya seperti memperlihatkan gelojak darah muda Bayu ketika itu. Malah kumpulan rock terkenal, Search turut menampilkan karya terbabit pada kulit album mereka, ‘Rampage’ yang diterbitkan pada 1992.

“Lang Kacang menceritakan mengenai pahlawan di Sarawak. Ia mempunyai lima siri di mana dua daripadanya kini dipamerkan di Balai seni Lukis Negara dan Muzium Seni Singapura,” kata Bayu.

Walaupun memiliki pengkhususan dalam seni arca, tetapi kini Bayu lebih selesa dengan lukisan berkonsep figuratif. Katanya, berbanding abstrak dan arca, lukisan figuratif dapat menceritakan dengan tepat dan jelas.

“Kebanyakan lukisan saya menceritakan mengenai manusia. Mesejnya pula lebih kepada komentar sosial dan perjalanan hidup manusia. Karya saya tidak menghukum, ia sekadar merenung kembali kejadian lalu serta ada pro dan kontranya,” katanya.

Namun begitu, Bayu tidak menolak bahawa menghasilkan seni arca sebenarnya lebih memberi kepuasan. Ini kerana arca berbentuk tiga dimensi dan memerlukan daya kreativiti yang tinggi untuk menghasilkannya. Dalam erti kata lain, cabarannya lebih tinggi berbanding membuat lukisan biasa.

“Dalam masa yang sama anda juga boleh menyentuh dan membeleknya dari pelbagai sudut,” katanya.

Sejak aktif sebagai pelukis sejak 12 tahun lalu, Bayu sudah mengadakan pameran solo dan berkumpulan lebih 30 kali di seluruh Malaysia. Apa yang menarik, minatnya dalam bidang lukisan turut membawa Bayu menerokai satu lagi bidang iaitu sebagai pereka latar (back drop) untuk pementasan teater.

Bermula sebagai pereka set untuk teater Malvin Khoo Solo dan Sirih Bertepuk Pinang Menari pada 1992, Bayu terus terbabit di balik tabir pementasan teater seperti Bawang Putih Bawang Merah, Taman Baginda, Puteri Saadong, Hamlet, Muzika 23250 Tragedi Bukit Kepong, Gedebe dan Spring In KL.

Malah Bayu juga terbabit dalam membuat latar pentas untuk konsert Siti Nurhaliza di Istana Budaya dan temasya Sukan Komanwel Kuala Lumpur 1998.

Dalam perkembangan berkaitan, Bayu juga menganggotai kumpulan seni iaitu Matahati yang ditubuhkan pada 1989 bersama empat rakan sekampusnya. Ia ditubuhkan dengan objektif untuk berdiskusi dan bertukar fikiran dalam membentuk gagasan seni yang ideal.

Selain mengadakan pameran, Matahati juga menjalankan program seperti bengkel seni, pertukaran residensi, pendidikan dan kurator. April lalu mereka bergabung mengadakan pameran bersama kumpulan seni dari Indonesia iaitu Gelaran di Galeri Shah Alam.

“Kami bergabung dengan pelukis luar dalam sebuah lukisan. Contohnya dua orang pelukis di atas satu kanvas. Dalam proses itu kami bertukar ilmu dan pengalaman dalam bidang seni. Selepas ini kami mempunyai perancangan untuk bergabung dengan kumpulan seni dari Filipina, Thailand, Vietnam, Singapura dan Brunei,” kata Bayu.

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja