Skip to main content

Alam bersatu dalam karya catan Yong


ANTARA karya catan Yong yang menggabungkan kehidupan dan alam.

“Melalui lukisan, saya dapat menyampaikan pemikiran dalaman serta emosi saya terhadap manusia sejagat dan alam sekitar yang kita diami manakala alam semula jadi pula memenuhi dan mengisi kehendak artistik ini,” demikian luahan Yong Cheng Wah dalam menyatakan pandangan terhadap karya-karyanya.

Disebabkan itu, alam bagaikan tidak dapat dipisahkan daripada pelukis berusia 61 tahun yang berasal dari Pulau Pinang itu, kerana antara beliau dengan alam bagaikan ada kesatuan dan sentiasa menjadi bahan untuknya berkarya.

Terkenal sebagai pengkarya yang banyak menghasilkan catan berkonsepkan batik, Yong, anak kepada antara pelopor lukisan moden di negara ini, Yong Mun Sen, kini sedang mempamerkan 75 karya catan minyak siri 2004 di Mun Sen Gallery, Bangsar.


ENDON menghayati lukisan Yong bertajuk Flourishing Joyous.


Pameran berbentuk kebajikan itu dirasmikan oleh isteri Perdana Menteri, Datin Paduka Seri Endon Mahmood dan akan berlangsung sehingga 8 Januari ini yang mana empat pertubuhan akan mendapat manfaat daripadanya.

Pertubuhan-pertubuhan itu ialah Majlis Kanser Nasional, Persatuan Kebangsaan Angin Ahmar Malaysia, Yayasan Buah Pinggan dan Mercy Malaysia.

Bagi siri ini, sebagaimana sebelumnya, Yong masih mengekalkan kecintaannya kepada alam sekitar, namun penerokaannya agak lebih jauh yang mana ada beberapa yang menceritakan mengenai kehidupan masyarakat orang asli.

Perlukisan masyarakat ini adalah sebagai penyatuan sejarah yang ingin dirakamkan dan apa yang jelas, selain lukisan alam, Yong turut menampilkan sebuah potret diri.

Dengan tajuk-tajuk There is no Place Like Home, Flourishing Joyous dan Sacred is My Home, Yong bagaikan meminta kehidupan masyarakat ini dikekalkan dan usah diganggu.

Dalam We Love Our Home misalnya, di samping warna-warna batik yang ditumpahkan pada kanvas, Yong cuba mendekatkan masyarakat dengan kehidupan golongan ini yang mana mungkin ramai tidak mengetahuinya.

Begitu juga dengan Mother Nature, yang mana limpahan warna kuning dan jingga pada kanvas memperlihatkan di sebalik kehidupan yang sederhana, mereka tetap bersemarak dalam mengharungi kehidupan.

Di samping menceritakan mengenai masyarakat yang semakin berubah gaya kehidupannya itu, siri terbaru ini yang disiapkan Yong dalam masa dua tahun turut mengetengahkan kehidupan masyarakat desa yang penuh keharmonian.

Begitu juga dengan damainya alam semula jadi yang digambarkan melalui renangan ikan kap dan menjadi satu ikon yang cukup sinonim dengan masyarakat Cina.

Dalam perlukisan landskap pula, Yong menampilkan larian berus seakan gaya impresionisme, mengungkapkannya dalam bentuk abstrak dengan gubahan bentuk antara nampak dengan tidak.

Apa yang jelas, Yong sudah membentuk gaya tersendiri menjadikannya pelukis sebenar dan catannya membabitkan pengalaman peribadi di samping kajian subjek sebelum ia diluahkan pada kanvas.

Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual.

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual. Wan Jamarul Imran B. Wan Abdullah Thani Abstrak T eknologi elektronik; tempias teknologi maklumat dan agen transportasinya telah mula menular di dalam perkembangan seni tampak. Ia bakal dan akan menjadi aliran baru yang mampu memberi perubahan dan transformasi kepada pengucapan berkarya. Jika dilihat pengamal seni di Malaysia masih lagi takut untuk melakukan sedikit anjakan evolusi minda. Hakikat terhadap berus, cat dan kanvas sebagai alatan dan media unggul tidak seharusnya diketepikan tetapi perlu dikembangkan. Sekarang ini komputer, perisian dan skrin elektronik mampu memperkayakan gaya pengucapan berkarya. Melalui kesepaduan seni dan teknologi terkini boleh menguju

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan