Skip to main content

Manusia dengan kuasa jahat


NAMA Mohd Hairi Yaakub mungkin agak asing kepada peminat seni halus, tetapi anak muda kelahiran Kuala Lipis, Pahang ini memiliki identiti dan reputasi tersendiri dalam menghasilkan karyanya.

Seperti Let Me Speak, pameran keduanya tahun lalu yang memperkatakan mengenai krisis budaya, kali ini Hairi tampil dengan Pemain Wayang, pameran yang akan berakhir 29 Oktober ini di Badan Warisan Malaysia, Jalan Stonor di ibu negara.








"SAYA sukakan idea Klimt". Mohd Hairi di samping potrait karyanya yang dipengaruhi Rawana. - Gambar oleh Nadim Bokhari

Mengulas mengenai karyanya Regius Profesor di University Aberdeen, Scotland Peter Davidson berkata, imej yang dipaparkan sangat kuat dengan sentuhan gaya ‘expressionist’ dan melontarkan darjah kemarahan yang boleh dilihat dengan jelas.

“Apa yang ingin saya tonjolkan kali ini lebih kepada rentetan pengalaman kali ini lebih kepada kemanusiaan, jika dilihat watak hitam dalam wayang kulit Rawana turut ditonjolkan pada setiap catan mewakili asimilasi budaya yang diterima pakai oleh masyarakat Melayu,” katanya.

Tetapi Rawana dalam setiap catan juga menceritakan tentang hipokrasi dan sikap kepura-puraan manusia justeru setiap watak dalam catan Hairi kelihatan menyendiri dan pasif.

Seperti juga Let Me Speak, Pemain Wayang juga menyerlahkan potret lelaki yang menyembunyikan sesuatu. Tema keasingan dan pembelotan adalah antara tema utama yang cuba disampaikan pelukis muda ini.

Walaupun tema keasingan dan kuasa jahat yang terdapat dalam naluri setiap manusia adalah tema utama pameran ini terdapat juga lukisan yang mempamerkan emosi lain seperti perasaan marah yang tidak dapat diungkapkan hinggalah ke emosi yang tenang seakan-akan dalam mimpi yang biasa terdapat dalam karya pelukis terkenal Austria, Gustav Klimt.

“Saya sukakan idea Klimt tapi bukan penampilan karyanya. Klimt lebih dekoratif, erotik dan sensual tetapi saya membawakan mesej berat tetapi masih dipengaruhi idea Klimt,”

Meskipun memilih potret sebagai dominasi pameran, Hairi memang memiliki gaya tersendiri. Idea Klimt memang boleh dilihat menerusi potret lelaki marah dan keasingan tetapi potret buah tangan Klimt lebih sensual dan erotik seperti Idyll (1884), Goldfish (1901-2) dan Hope I (1903) manakala landskap Klimt lebih berwarna warni menerusi Poppy Field (1907).

Sesuai dengan acuan tempatan Hairi cuba membawa persoalan manusia yang bosan dengan dunia penuh kepura-puraan dan hipokrasi. Watak Rawana, watak hitam dalam wayang kulit kelihatan merata-rata dalam setiap catan.

Dalam kebanyakan lukisan, bentuk lukisan lelaki ditampilkan separuh kelihatan atau dalam kegelapan. Ada juga sedikit pengaruh Ahmad Fuad Osman tetapi idea dan identiti Hairi yang gemar pada lukisan figura lebih jelas kelihatan.

Setiap watak dalam lukisannya seakan bersendirian, terasing dan hidup dalam mimpi ngeri hipokrasi masyarakat keliling. Apa yang cuba ditonjolkan Hairi permainan bayang-bayangan di antara manusia dan kuasa jahat yang mengundang persoalan bila dan bagaimana permainan ini akan berakhir dan siapa yang akan menang, manusia atau kuasa jahat itu.

Pameran ini adalah pameran yang sangat intense yang banyak menggambarkan keadaan sebenar jiwa manusia yang mengalami pelbagai konflik yang diketengahkan penuh seni dan matang.

Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual.

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual. Wan Jamarul Imran B. Wan Abdullah Thani Abstrak T eknologi elektronik; tempias teknologi maklumat dan agen transportasinya telah mula menular di dalam perkembangan seni tampak. Ia bakal dan akan menjadi aliran baru yang mampu memberi perubahan dan transformasi kepada pengucapan berkarya. Jika dilihat pengamal seni di Malaysia masih lagi takut untuk melakukan sedikit anjakan evolusi minda. Hakikat terhadap berus, cat dan kanvas sebagai alatan dan media unggul tidak seharusnya diketepikan tetapi perlu dikembangkan. Sekarang ini komputer, perisian dan skrin elektronik mampu memperkayakan gaya pengucapan berkarya. Melalui kesepaduan seni dan teknologi terkini boleh menguju

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan