Skip to main content

Cetusan ilham rasa alam

PAMERAN Rasa Alam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) 2005 kali ini menampilkan kelainan dengan memaparkan keaslian karya luar negara iaitu Perancis, Jerman, Kanada, Amerika Syarikat, Jepun, Brazil, Poland, England dan Denmark.

Selain itu, lebih ramai karyawan seni warga UKM sendiri termasuk pelajar, kakitangan dan pelukis jemputan seperti Kelab Senilukis Daerah Hulu Langat menyertai pameran itu.

Ia diserikan dengan kehadiran pelbagai medium karya termasuk cat minyak, cat air, sketsa, batik, arca, ukiran kayu, pastel, krayon, kartun, grafik, lakaran, fotografi dan campuran.

Berbekalkan hasrat memartabat dunia seni, Pusat Kebudayaan UKM menjadikan Anjung Seni dan Galeri Seni, Dewan Canselor Tun Abdul Razak (Dectar), UKM, sebagai lokasi paling strategik untuk pameran itu yang diadakan hingga 30 April ini sempena sambutan 35 tahun universiti itu.

“UKM mengambil inisiatif menyatukan karyawan veteran dan baru untuk menganjurkan pameran seni tampak dalam pelbagai medium di UKM dengan harapan dapat membuka peluang kepada semua pihak untuk mempamerkan bakat seni halus bernilai yang dianugerahkan Tuhan di samping membina keprihatinan mengenai isu alam sekitar dari sudut pandangan orang seni.

“Saya amat berbangga kerana pameran ini menampilkan kelainan apabila melangkah setapak lagi ke arah dunia seni yang lebih bersifat antarabangsa apabila negara luar turut serta selain karya tempatan yang berkualiti,” kata Naib Canselor UKM, Prof Datuk Dr Mohd Salleh Mohd Yasin, ketika merasmikan pameran berkenaan.

Pameran itu berlandaskan beberapa objektif utama termasuk memberi galakan kepada karyawan universiti untuk terus bergiat dan memperlihatkan karya mereka kepada masyarakat kampus dan tempatan.

Ia juga bertujuan menonjolkan kepelbagaian motif dan media daripada karyawan universiti dalam bidang seni tampak dan kraftangan, menambah karya seni tampak untuk dijadikan koleksi tetap UKM selain menuju ke arah penubuhan Muzium Seni UKM.

Bagi Yufazli Yusof, 21, Pameran Rasa Alam UKM 2005 kali ini dilihat banyak perbezaan berbanding pameran rasa alam sebelumnya.

“Kali ini saya dan pengunjung berpeluang menilai dan menghayati karya seni tempatan dan luar negara. Begitu juga dengan medium seni yang dipersembahkan memperkayakan khazanah seni,” kata pelajar tahun dua Fakulti Undang-undang UKM itu.

“Pameran seperti ini bukan saja mengajak kita menghayati keunikannya, malah melaluinya mungkin sesuatu yang baru boleh dipelajari. Ini kerana karya seni adalah subjektif dan terlalu indah untuk diterjemahkan,” kata pelajar tahun satu, Fakulti Sains Teknologi, UKM, Malai Farahani Afzan, 21.

Pelajar tahun tiga, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan UKM, Hadine Yunus, 23, berharap pameran yang menjadi program tahunan itu diteruskan sebagai wadah dan jalinan seni untuk generasi muda.

“Karya seni sering dikaitkan dengan keindahan dan keindahan itulah yang mewarnai perjalanan hidup seseorang. Jadi ia perlu diteruskan,” katanya.

Mengimbas kembali sejarah seninya, Pameran Rasa Alam adalah program tahunan dan usaha Pusat Kebudayaan UKM untuk mempamerkan hasil karya seni kakitangan, pelajar UKM dan karyawan atau pelukis jemputannya.

Ia bermula pada 1982 dengan Pameran Rasa 82 dan diikuti Pameran Rasa 92, Pameran Rasa 97 dan pada 1988, ia ditukarkan kepada Pameran Cetusan Alam 1998 sekali gus menjadi program tahunan Pusat Kebudayaan itu hingga kini.

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan