Oleh Ruhaiza Rusmin
“DULU saya anggap perniagaan batik tidak memberikan pulangan lumayan kerana pasarannya kurang meluas. Namun, segalanya berubah setiap kali pulang ke kampung apabila saya lihat ramai rakan mampu hidup senang dengan hanya menjadi penjual batik. Melihat keadaan itu, saya tahu anggapan itu memang salah.”
Demikian kata Azmera Ahmad, tauke Cheeria Batik di Plaza Alam Sentral, Shah Alam yang menjual beraneka jenis batik yang dibekalkan dari Kelantan.
Berasal dari Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan, dia pernah bekerja sebagai eksekutif sumber manusia di National Panasonic, Shah Alam selama lima tahun selepas berjaya menggenggam Diploma Pengurusan Perniagaan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada 1992.
“Walaupun bapa saya seorang penjual batik, saya tak minat pada mulanya. Sedikit demi sedikit saya buat kajian menerusi pembacaan dan pemerhatian untuk melihat sejauh mana batik mampu menembusi pasaran,” katanya.
Setelah yakin, dia memulakan langkah pertama dengan menjadi pengedar batik secara kecil- kecilan kepada rakan dan saudara terdekat. Walaupun ada pihak yang tidak yakin pada kemampuannya, dia menganggap itu sebagai satu cabaran dalam usaha mencari pengalaman.
Menurut anak ketiga daripada lima beradik ini, pulangan lumayan yang diperolehi meyakinkan dirinya batik mempunyai peminat dan pasarannya sendiri, tetapi kekurangan promosi dan corak serupa menyebabkan ia tidak mendapat perhatian.
“Pulangan lumayan yang diperolehi semakin membulatkan tekad saya untuk menceburkan diri dalam perusahaan ini. Hasil yang diperolehi saya simpan untuk dijadikan modal untuk membuka kilang batik.
“Pada masa yang sama, saya juga tidak lupa melakukan kajian dengan menghasilkan corak menarik untuk mencipta kelainan,” katanya sambil menambah, menghasilkan corak batik bukan sekadar mengikut cita rasa pencipta tetapi produk yang boleh dijual.
“Persaingan semakin hari semakin bertambah, pencipta perlu bijak menghasilkan kelainan. Jika dulu batik lebih sinonim dengan imej tradisional, kini semakin banyak corak kontemporari mewarnai pasaran. Ini menunjukkan ciptaan batik sudah melangkah era baru dan boleh pergi jauh,” katanya.
Dengan tekad dan keberanian, Azmera meletak jawatan dan menubuhkan Cheeria Batik pada 1998. Menggunakan gabungan nama tempatan dan antarabangsa, Cheeria adalah lambang wawasan Azmera untuk meneroka lebih jauh pasaran batik di peringkat antarabangsa serta mengangkat martabatnya sebagai budaya warisan masyarakat Melayu.
Cheeria bukan sekadar jenama, malah menawarkan corak artistik berbeza dengan gabungan abstrak dan tradisional. Apa yang Istimewa, proses penghasilannya menggunakan teknik gerakan lilin tanpa canting yang dianggap baru dalam industri berkenaan.
“Walaupun begitu, harganya masih berpatutan dan mengikut bajet pembeli. Saya memperjuangkan batik sebagai khazanah bangsa, bukan hanya mencari keuntungan. Lagi pun, ia sudah diterima dan dipakai tanpa mengira jantina mahupun status.
“Warisan ini harus dipelihara kerana ia milik generasi lama yang masih mampu bertahan serta memberi cabaran, khususnya dalam industri tekstil hari ini,” katanya.
Dipetik dari http://www.hmetro.com.my/
“DULU saya anggap perniagaan batik tidak memberikan pulangan lumayan kerana pasarannya kurang meluas. Namun, segalanya berubah setiap kali pulang ke kampung apabila saya lihat ramai rakan mampu hidup senang dengan hanya menjadi penjual batik. Melihat keadaan itu, saya tahu anggapan itu memang salah.”
Demikian kata Azmera Ahmad, tauke Cheeria Batik di Plaza Alam Sentral, Shah Alam yang menjual beraneka jenis batik yang dibekalkan dari Kelantan.
Berasal dari Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan, dia pernah bekerja sebagai eksekutif sumber manusia di National Panasonic, Shah Alam selama lima tahun selepas berjaya menggenggam Diploma Pengurusan Perniagaan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada 1992.
“Walaupun bapa saya seorang penjual batik, saya tak minat pada mulanya. Sedikit demi sedikit saya buat kajian menerusi pembacaan dan pemerhatian untuk melihat sejauh mana batik mampu menembusi pasaran,” katanya.
Setelah yakin, dia memulakan langkah pertama dengan menjadi pengedar batik secara kecil- kecilan kepada rakan dan saudara terdekat. Walaupun ada pihak yang tidak yakin pada kemampuannya, dia menganggap itu sebagai satu cabaran dalam usaha mencari pengalaman.
Menurut anak ketiga daripada lima beradik ini, pulangan lumayan yang diperolehi meyakinkan dirinya batik mempunyai peminat dan pasarannya sendiri, tetapi kekurangan promosi dan corak serupa menyebabkan ia tidak mendapat perhatian.
“Pulangan lumayan yang diperolehi semakin membulatkan tekad saya untuk menceburkan diri dalam perusahaan ini. Hasil yang diperolehi saya simpan untuk dijadikan modal untuk membuka kilang batik.
“Pada masa yang sama, saya juga tidak lupa melakukan kajian dengan menghasilkan corak menarik untuk mencipta kelainan,” katanya sambil menambah, menghasilkan corak batik bukan sekadar mengikut cita rasa pencipta tetapi produk yang boleh dijual.
“Persaingan semakin hari semakin bertambah, pencipta perlu bijak menghasilkan kelainan. Jika dulu batik lebih sinonim dengan imej tradisional, kini semakin banyak corak kontemporari mewarnai pasaran. Ini menunjukkan ciptaan batik sudah melangkah era baru dan boleh pergi jauh,” katanya.
Dengan tekad dan keberanian, Azmera meletak jawatan dan menubuhkan Cheeria Batik pada 1998. Menggunakan gabungan nama tempatan dan antarabangsa, Cheeria adalah lambang wawasan Azmera untuk meneroka lebih jauh pasaran batik di peringkat antarabangsa serta mengangkat martabatnya sebagai budaya warisan masyarakat Melayu.
Cheeria bukan sekadar jenama, malah menawarkan corak artistik berbeza dengan gabungan abstrak dan tradisional. Apa yang Istimewa, proses penghasilannya menggunakan teknik gerakan lilin tanpa canting yang dianggap baru dalam industri berkenaan.
“Walaupun begitu, harganya masih berpatutan dan mengikut bajet pembeli. Saya memperjuangkan batik sebagai khazanah bangsa, bukan hanya mencari keuntungan. Lagi pun, ia sudah diterima dan dipakai tanpa mengira jantina mahupun status.
“Warisan ini harus dipelihara kerana ia milik generasi lama yang masih mampu bertahan serta memberi cabaran, khususnya dalam industri tekstil hari ini,” katanya.
Dipetik dari http://www.hmetro.com.my/
Comments