Skip to main content

Menterjemah ungkapan hati seniman

Menterjemah ungkapan hati seniman



DAUD di tengah dua catan.

TIDAK sukar memahami karya Daud Abdul Rahim yang menghiasi dinding Galeri Art Space di Ampang di ibu negara baru-baru ini.

Dikenali dengan karya seni seramik ketika memenangi satu dari lima hadiah Philip Morris pada 1998, karya kali ini lebih santai dan berkisar pada persekitaran yang dekat dengan hati dan jiwa dan kemudian mengulang-ulang kali dan berkali.

Hasnul Jamal Saaidon ketika membuat ulasan sebagai kurator jemputan mengatakannya sebagai ‘zikir daud’ dan ‘tasbih harian’.

HIMPUNAN teko menyentuh
tentang warisan bukan
sekadar makan dan
minum bagi mereka
yang mahu menyedari
(gambar atas).

UNSUR harian diadun
dalam cantan.


“Apa yang ada pada catan adalah benda yang sama tetapi pendekatan yang berbeza. Seramik mengambil masa tetapi kedua-duanya masih geometrik,” katanya.

Satu daripada karyanya mengambil tempat hampir seluruh dinding kiri Art Space menggabungkan elemen harian yang mudah dilihat pisang muda, pisang masak dan ada terselit-selit basikal.

Ia bagai lambang rindu pada kampung halaman apatah lagi karya itu dihasilkan ketika berada di Manchester.

Seperti yang dikatakannya, Daud sebenarnya lebih geometrik dalam karya dan mungkin juga pemikiran – yang lurus dan tidak melencong. Satu yang menarik, puluhan teko di atas kanvas yang cantik menghias ruang makan.

Ia cepat mengingatkan pada secawan teh tentunya tetapi himpunan teko juga menerobos jauh menyentuh tentang warisan bukan sekadar makan dan minum bagi mereka yang mahu menyedari.

Imej harian seperti pisang, basikal, botol, cawan yang berulang-ulang meskipun nampak sama tetapi pendekatan yang berbeza membuat ia istimewa dalam cara yang tersendiri.

Karya Daud kelihatan unik dan tersendiri, santai dan sesekali mengimbas nostalgia zaman kanak-kanak.

Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan