Menterjemah ungkapan hati seniman
DAUD di tengah dua catan.
TIDAK sukar memahami karya Daud Abdul Rahim yang menghiasi dinding Galeri Art Space di Ampang di ibu negara baru-baru ini.
Dikenali dengan karya seni seramik ketika memenangi satu dari lima hadiah Philip Morris pada 1998, karya kali ini lebih santai dan berkisar pada persekitaran yang dekat dengan hati dan jiwa dan kemudian mengulang-ulang kali dan berkali.
Hasnul Jamal Saaidon ketika membuat ulasan sebagai kurator jemputan mengatakannya sebagai ‘zikir daud’ dan ‘tasbih harian’.
HIMPUNAN teko menyentuh
tentang warisan bukan
sekadar makan dan
minum bagi mereka
yang mahu menyedari
(gambar atas).
UNSUR harian diadun
dalam cantan.
“Apa yang ada pada catan adalah benda yang sama tetapi pendekatan yang berbeza. Seramik mengambil masa tetapi kedua-duanya masih geometrik,” katanya.
Satu daripada karyanya mengambil tempat hampir seluruh dinding kiri Art Space menggabungkan elemen harian yang mudah dilihat pisang muda, pisang masak dan ada terselit-selit basikal.
Ia bagai lambang rindu pada kampung halaman apatah lagi karya itu dihasilkan ketika berada di Manchester.
Seperti yang dikatakannya, Daud sebenarnya lebih geometrik dalam karya dan mungkin juga pemikiran – yang lurus dan tidak melencong. Satu yang menarik, puluhan teko di atas kanvas yang cantik menghias ruang makan.
Ia cepat mengingatkan pada secawan teh tentunya tetapi himpunan teko juga menerobos jauh menyentuh tentang warisan bukan sekadar makan dan minum bagi mereka yang mahu menyedari.
Imej harian seperti pisang, basikal, botol, cawan yang berulang-ulang meskipun nampak sama tetapi pendekatan yang berbeza membuat ia istimewa dalam cara yang tersendiri.
Karya Daud kelihatan unik dan tersendiri, santai dan sesekali mengimbas nostalgia zaman kanak-kanak.
Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/
Comments