Skip to main content

Fauzul ketengah Pop Primitif



BATU Bersurat yang dianggap bernilai Pop Primitif.

JIKA masyarakat primitif menjadikan dinding gua sebagai wadah komunikasi serta perakam apa yang dilihat, Fauzul Yusri mengetengahkan konsep sama di kanvas sebagaimana katanya: “Kanvas itu adalah perjalanan saya yang mana warna membentuk suasana dan garisan pula memberikan ceritanya.”

Beliau menjadikan contengan pelbagai elemen seni prasejarah dan neolitik pada kanvas yang kaya warna untuk membentuk jaringan rakaman semasa yang menghidupkan semula imejan berkenaan dalam bentuk karya abstrak ekspresionisme moden.

EMPAT lukisan yang
membentuk satu siri
serta sekeping berasaskan
kepingan papan.


Dinamakan siri Pop Primitif dan kini sedang dipamerkan di Galeriiizu di Bukit Kenny, Fauzul mengetengahkan satu elemen budaya yang menjadi kajian pakar arkeologi kepada satu pemikiran semasa yang cuba dibentuknya sebagai identiti sendiri.

Unsur alam menguasai pemikiran Fauzul dalam penghasilan karyanya, kerana sebagai anak muda yang membesar dalam suasana perkampungan hidupan dan tumbuhan banyak merangsang minda dan perasaannya.

Pemerhati seni, Profesor Madya Dr Muliyadi Mahamood menyifatkan penghasilan siri ini mewakili kehidupan dan ruang masa hari ini dan hal primitif yang dimaksudkan Fauzul merujuk kepada pengalaman-pengalaman lalu yang digarapnya secara spontan menerusi pengolahan lakaran garis yang ekonomis lagi terbatas.

Walaupun suasana seni negara ini tidak kurang dengan mereka yang beraliran abstrak ekspresionisme, tetapi jati diri ditunjukkan Fauzul lewat siri ini memperlihatkan satu pengolahan yang bagaikan satu perjalanan akhirnya menemui satu keputusan.

Berbanding karya-karya awalnya, siri Pop Primitif hasil kerja lulusan Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka, Universiti Teknologi Mara ini memperlihatkan kesinambungan latar belakang kanvasnya yang penuh warna, tetapi subjek pengutaraan yang memberikan pemikiran pelbagai.

Jika contohnya dalam Cages, Fauzul mengutarakan satu subjek yang sama, tetapi siri Pop Primitif memberikan makna lebih luas yang diterjemahkan dari imej yang bukan primitif bentuknya tetapi juga yang moden.

Dalam penghasilannya Fauzul memberitahu: “Buat permulaan, saya cuba merosakkan atau mencacatkan kanvas dengan warna, garisan, ruang atau lukisan dan kemudian cuba menyelesaikan sepah yang saya cipta. Penyelesaiannya saya cari dengan irama, pembahagian, bentuk dan keseimbangan antara kotoran itu.”

Fauzul mengakui sebelum ini, karya beliau tidak menvisualkan sebarang imej dan apa yang mendominasi ruang kanvasnya adalah tekstur, warna serta cakaran-cakaran yang lebih bersifat expresif.

“Untuk siri ini saya cuba memasukkan beberapa imej, yang dipadankan dengan warna dalam satu komposisi kerana agak sukar untuk mencari sebuah karya yang memuaskan hati dan seringkali saya berperang dengan mata sendiri mencari susun letak antara warna dan garisan-garisan imej berkenaan.

“Karya pada siri ini adalah satu proses experimental mencari penyesuaian antara warna dan garisan (atau imej). Saya melakar apa yang telah terakam dalam minda... mungkin dua hari yang lalu saya melihat seekor lembu atau kerbau... mungkin dua minggu lalu saya menonton filem... yang pasti saya cukup puas apabila ia berkait dengan alam,” katanya.

Bercakap mengenai warna-warnanya dalam siri Pop Primitf, Fauzul berkata: “Warna adalah sesuatu yang subjektif, bergantung pada perasaan ketika saya berkarya, ada yang cukup memberi kesan kepada mata dan perjalanan seharian memberi kesan kepada berubahnya satu-satu warna dalam penghasilan karya berikutnya.”

Apa pun pernyataannya, yang jelas, siri Pop Primitif adalah komunikasi Fauzul kepada khalayaknya yang memungkinkan satu pemikiran dikitar pada satu ruang kanvas yang kaya warna.

Dari lembu ke manusia yang berlari dengan tombaknya hinggalah ke Batu Bersurat ia adalah pernyataan yang primitif tetapi pop.

Dipetik dari http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Dekor/

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan