Menghayati seni indah di sebalik perahu
| Teks Haswari Ali | Foto Sobri Sudin
ENTAH apa yang bermain di benak fikiran anda apabila melihat seleksi karya seni akrilik yang menjadi penghias cover story i-Kon pada minggu ini. Apatah lagi bermula dari muka depan hingga ke dua helaian halaman Zoom 1 ini, tidak ada objek lain yang diperlihatkan, kecuali perahu dan bot nelayan.
Ada pihak mungkin beranggapan karya pelukis kelahiran Bagan Serai, Perak ini dipengaruhi latar belakang hidupnya sebagai anak nelayan ataupun penumpang setia bot penambang.
Namun itu bukanlah jawapan yang terkeluar dari mulut empunya badan, Zaim Durulaman, 38. Sebaliknya, pelukis berjiwa besar ini mempunyai alasannya tersendiri mengapa objek pengangkutan air itu menjadi pilihan hati.
“Disebabkan saya tidak dibesarkan dengan perahu dan sampanlah maka saya terlintas untuk menilai objek itu dengan lebih dekat.
Andai kata saya dibesarkan di kampung nelayan, saya yakin, imej perahu bukanlah pilihan saya,” katanya.
Zaim ditemui i-Kon, ketika hari pertama pameran solonya bertajuk Poem of Destiny yang kini berlangsung di lobi utama, Balai Berita, Jalan Riong, Kuala Lumpur, sehingga penghujung Mei ini.
Pemuda berjambang yang tidak lekang dengan topi hitam itu berkata, objek perahunya turut terhasil berdasarkan syair lama berjudul Perahu nukilan Hamzah Fansuri.
Beliau juga tidak menyangkal perahu membawa dua isi tersirat yang cukup mendalam untuk dihayati. Pertama, perahu baginya adalah satu perlambangan betapa perjalanan kehidupan manusia penuh cabaran dan dugaan. Kedua, dia cukup tertarik dengan keadaan di dalam perahu selalunya tidak teratur.
“Memang sudah resmi perahu atau bot nelayan, segala isinya tidak tersusun dengan elok. Compangcamping, bersepah dan nampak buruk.
Tapi di sebalik keadaannya yang tidak teratur itu, ia sebenarnya menyimpan nilai seni yang cukup menarik apabila dilahirkan melalui lukisan,” jelasnya.
Bukan setakat satu atau dua, malah berkat penjelajahannya ke merata tempat bermula dari Bagan Serai sehinggalah ke Kuala Kurau, maka terhasillah beberapa jenis sampan yang berasal dari Kedah, Selangor, Melaka, Sarawak Kelantan, Terengganu dan Perak.
Malah daripada lakaran sampan dan bot ini jugalah, Zaim mengakhiri lukisannya dengan mesej yang amat kuat, di perkukuhkan lagi dengan petikan syair Melayu sebagai tajuk lukisannya seperti Pisang Emas Dibawa Berlayar dan Pulau Pandan Jauh Ke Tengah.
Tidak dinafikan, imej bot dan sampan yang dilukis Zaim itu menampakkan seni kehalusan tersendiri dan ia memang hasil kerja teliti apabila dipandang dari jarak dekat.
Bagi menyerlahkan identiti karyanya, Zaim cukup bijak memilih ‘kombinasi rona garang dan gelap seperti merah, biru, coklat atau hitam. Katanya, sebanyak 37 ‘lukisan yang dipamerkan pada pameran solonya itu adalah koleksi kesayangannya sejak 1997.
Bagaimanapun hanya empat daripada karyanya itu dilukis tahun ini manakala satu saja pada 1997.
Bukan sekadar perahu dan sampan, minda abstrak Zaim dipelbagaikan dengan hadirnya objek jam loceng, lampu ayam dan kerusi moden yang juga ada kaitannya dengan kewujudan sampan. “Lampu dimaksudkan saya sebagai ilmu yang menyuluh kehidupan manusia, manakala kehadiran lima jam loceng menentukan masa dan nasib nelayan di tengah lautan, juga sebagai lima rukun Islam dan lima solat fardu.
“Kerusi secara ringkas sebagai simbol orang tengah atau pemerintah yang diambil dari perkataan pengerusi. Mereka ini cukup berkuasa dalam hidup manusia,” katanya.
Dipetik dari http://www.bharian.com.my/Misc/IKON/
| Teks Haswari Ali | Foto Sobri Sudin
ENTAH apa yang bermain di benak fikiran anda apabila melihat seleksi karya seni akrilik yang menjadi penghias cover story i-Kon pada minggu ini. Apatah lagi bermula dari muka depan hingga ke dua helaian halaman Zoom 1 ini, tidak ada objek lain yang diperlihatkan, kecuali perahu dan bot nelayan.
Ada pihak mungkin beranggapan karya pelukis kelahiran Bagan Serai, Perak ini dipengaruhi latar belakang hidupnya sebagai anak nelayan ataupun penumpang setia bot penambang.
Namun itu bukanlah jawapan yang terkeluar dari mulut empunya badan, Zaim Durulaman, 38. Sebaliknya, pelukis berjiwa besar ini mempunyai alasannya tersendiri mengapa objek pengangkutan air itu menjadi pilihan hati.
“Disebabkan saya tidak dibesarkan dengan perahu dan sampanlah maka saya terlintas untuk menilai objek itu dengan lebih dekat.
Andai kata saya dibesarkan di kampung nelayan, saya yakin, imej perahu bukanlah pilihan saya,” katanya.
Zaim ditemui i-Kon, ketika hari pertama pameran solonya bertajuk Poem of Destiny yang kini berlangsung di lobi utama, Balai Berita, Jalan Riong, Kuala Lumpur, sehingga penghujung Mei ini.
Pemuda berjambang yang tidak lekang dengan topi hitam itu berkata, objek perahunya turut terhasil berdasarkan syair lama berjudul Perahu nukilan Hamzah Fansuri.
Beliau juga tidak menyangkal perahu membawa dua isi tersirat yang cukup mendalam untuk dihayati. Pertama, perahu baginya adalah satu perlambangan betapa perjalanan kehidupan manusia penuh cabaran dan dugaan. Kedua, dia cukup tertarik dengan keadaan di dalam perahu selalunya tidak teratur.
“Memang sudah resmi perahu atau bot nelayan, segala isinya tidak tersusun dengan elok. Compangcamping, bersepah dan nampak buruk.
Tapi di sebalik keadaannya yang tidak teratur itu, ia sebenarnya menyimpan nilai seni yang cukup menarik apabila dilahirkan melalui lukisan,” jelasnya.
Bukan setakat satu atau dua, malah berkat penjelajahannya ke merata tempat bermula dari Bagan Serai sehinggalah ke Kuala Kurau, maka terhasillah beberapa jenis sampan yang berasal dari Kedah, Selangor, Melaka, Sarawak Kelantan, Terengganu dan Perak.
Malah daripada lakaran sampan dan bot ini jugalah, Zaim mengakhiri lukisannya dengan mesej yang amat kuat, di perkukuhkan lagi dengan petikan syair Melayu sebagai tajuk lukisannya seperti Pisang Emas Dibawa Berlayar dan Pulau Pandan Jauh Ke Tengah.
Tidak dinafikan, imej bot dan sampan yang dilukis Zaim itu menampakkan seni kehalusan tersendiri dan ia memang hasil kerja teliti apabila dipandang dari jarak dekat.
Bagi menyerlahkan identiti karyanya, Zaim cukup bijak memilih ‘kombinasi rona garang dan gelap seperti merah, biru, coklat atau hitam. Katanya, sebanyak 37 ‘lukisan yang dipamerkan pada pameran solonya itu adalah koleksi kesayangannya sejak 1997.
Bagaimanapun hanya empat daripada karyanya itu dilukis tahun ini manakala satu saja pada 1997.
Bukan sekadar perahu dan sampan, minda abstrak Zaim dipelbagaikan dengan hadirnya objek jam loceng, lampu ayam dan kerusi moden yang juga ada kaitannya dengan kewujudan sampan. “Lampu dimaksudkan saya sebagai ilmu yang menyuluh kehidupan manusia, manakala kehadiran lima jam loceng menentukan masa dan nasib nelayan di tengah lautan, juga sebagai lima rukun Islam dan lima solat fardu.
“Kerusi secara ringkas sebagai simbol orang tengah atau pemerintah yang diambil dari perkataan pengerusi. Mereka ini cukup berkuasa dalam hidup manusia,” katanya.
Dipetik dari http://www.bharian.com.my/Misc/IKON/
Comments