Skip to main content

Emilia curah perasaan pada lukisan

Dipetik dari Harian Metro Ahad
Emilia curah perasaan pada lukisan
Oleh Rahayu Mohd Salleh
ayu@hmetro.com.my

MENDEKATI hasil seni masyarakat orang Asli di Australia, Emilia Tan Mei Shia, seolah-olah mendapat inspirasi untuk memperluas bakat dan minatnya kepada batik empat tahun lalu.

Dengan gaya lukisan ‘aborigines’ (kaum etnik) yang cenderung kepada penampilan garisan dan titik halus yang digabungkan dengan teknik batik, dia berupaya mencipta gaya lukisannya yang diketengahkan menerusi batik kontemporari.

Sejak itu juga, Emilia tidak menoleh ke belakang, malah terus mendalami pelbagai teknik menghasilkan batik sama ada lukisan batik yang dihasilkan di atas fabrik mahupun kanvas.

Diperkenalkan kepada dunia batik sewaktu menuntut di Institut Seni Lukis Malaysia dalam jurusan rekaan fesyen dan tekstil, batik dianggap sesuai dengan jiwa gadis muda ini yang cukup menggemari seni abstrak.

“Menghasilkan lukisan abstrak seolah-olah melahirkan perasaan saya sendiri. Malah, bagi saya lukisan abstrak memiliki maksud yang cukup meluas untuk diterjemahkan oleh peminat seni,” katanya sewaktu ditemui di lobi Hotel Grand Seasons, Kuala Lumpur sempena pameran hasil karya batiknya, baru-baru ini.

Namanya barangkali belum gah di kalangan peminat lukisan batik atau masyarakat negara ini, namun dia mula berjinak-jinak dengan pelbagai pameran dan demonstrasi membabitkan lukisan batik khususnya sekitar Lembah Klang terutama di pusat beli-belah.

Hasil karyanya juga mendapat tempat di hati peminat seni luar negara seperti Taiwan manakala akhir tahun ini, gadis kelahiran Banting, Selangor ini dijangka ke Amerika Syarikat bagi membuat persediaan untuk pameran sulungnya di luar negara iaitu di Galeri Agora, New York.

Sekiranya perancangan berjalan lancar, hasil seninya mampu ditatap pada musim panas tahun hadapan di bandar raya terbabit.

“Teknik menghasilkan batik memang pelbagai dan teknik paling biasa saya gunakan adalah canting. Apa pun, saya bersedia mencuba pelbagai teknik dan campuran bahan untuk menghasilkan lukisan batik termasuk penggunaan garam, akrilik, krayon dan warna air.

“Tak perlu bimbang bila mahu mencuba pelbagai teknik dan bahan, apatah lagi saya percaya kepelbagaian ini mampu menghasilkan sesuatu yang unik,” katanya.

Memperluaskan lagi penerokaannya di bidang lukisan batik, Emilia berhasrat menggabungkan hasil lukisan dakwat Cina dan batik dengan harapan menghasilkan karya seni yang lebih bermakna.

Buat masa ini, dia juga gemar menghasilkan lukisan batik berdasarkan saiz yang besar misalnya lukisan batik pada kanvas paling besar pernah dihasilkannya berukuran sekitar 300 sentimeter (sm) x 200 sm. Dia juga tidak ketinggalan merakamkan keindahan lukisan batik kontemporarinya pada poskad.

Berkongsi ilmu dengan peminat batik, Emilia mengendalikan bengkel batiknya sendiri sama ada untuk kanak-kanak mahupun orang dewasa di galerinya di Wangsa Melawati, Kuala Lumpur. Pelbagai teknik untuk menghasilkan batik diajarnya termasuk kaedah ikat dan celup, blok, canting dan media campuran.

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual.

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual. Wan Jamarul Imran B. Wan Abdullah Thani Abstrak T eknologi elektronik; tempias teknologi maklumat dan agen transportasinya telah mula menular di dalam perkembangan seni tampak. Ia bakal dan akan menjadi aliran baru yang mampu memberi perubahan dan transformasi kepada pengucapan berkarya. Jika dilihat pengamal seni di Malaysia masih lagi takut untuk melakukan sedikit anjakan evolusi minda. Hakikat terhadap berus, cat dan kanvas sebagai alatan dan media unggul tidak seharusnya diketepikan tetapi perlu dikembangkan. Sekarang ini komputer, perisian dan skrin elektronik mampu memperkayakan gaya pengucapan berkarya. Melalui kesepaduan seni dan teknologi terkini boleh menguju

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan