Skip to main content

Sophia gemar abstrak

Dipetik dari Harian Metro
Sophia gemar abstrak
Oleh Ruhaiza Rusmin
ruhaiza@hmetro.com.my

HIDUPNYA penuh kemewahan dan kemasyhuran, hasil karyanya sudah terjual dan menghiasi banyak galeri di seluruh dunia, namun sikap mudah mesra, suka ketawa dan rendah dirinya masih kental dan tidak berubah.

“Inilah diri saya yang sebenar, tidak berubah meskipun sudah mencapai kedudukan seperti hari ini. Yang berubah mungkin hasil karya dan semangat perjuangan, selebihnya masih sama,” kata pelukis tersohor kelahiran Greece, Sophia Vari.

Nama Sophia cukup gah terutama di kalangan pencinta dan pengkritik seni dunia yang kagum melihat hasil tangannya yang unik dan berseni.

Idea kreatifnya bukan sekadar dilakar atas kertas kanvas tetapi turut diukir dalam bentuk arca, setinggi dan sekukuh bangunan serta dipamerkan di kawasan lapang.

“Pada saya, pelukis tidak seharusnya membataskan seni, sama ada di atas kanvas mahupun arca. Apa yang penting bagaimana pelukis mahu mencorak dan menyampaikan maksud agar difahami.

“Meskipun ramai menyatakan seni adakalanya sukar difahami terutama abstrak, usah diambil kira. Ia tidak membawa makna kepada siapa yang melihat tetapi mempunyai makna besar kepada yang mencipta,” katanya.

Sophia, 65, lahir ketika Perang Dunia Kedua hampir meletus. Anak kepada pasangan ternama Greece, Petros Canellopoulos dan isterinya yang berketurunan Hungray, Illeana sememangnya sudah ditakdirkan menjadi pelukis sejak kecil.

Bakatnya mula terserlah ketika berusia 18 tahun, tetapi malangnya dia tidak dapat menjadi pelukis di tanah air sendiri lantaran dibawa berhijrah ke Switzerland ketika berusia lima tahun.

Memulakan persekolahan pertamanya di Fine Art School, Paris, Sophia tidak bermula sebagai pelukis arca tetapi lebih menumpukan kepada abstrak yang banyak dipengaruhi latar belakangnya yang beragama Hellenistic dan Roman.

“Pada awalnya, abstrak memang jadi pilihan tetapi kemudian merasakan ia seperti mengongkong dan tiada kebebasan. Dipengaruhi rasa kagum pada karya Wassily Kandinsky, saya bertukar corak kepada geometri. Namun, ia tidak sesekali menghalang keunikan pancaindera yang melihat, cuma konsepnya lebih bebas.

“Kini penumpuan lebih pada ukiran arca. Untuk mencari kelebihannya, saya pernah ‘menggantung’ berus selama sepuluh tahun hinggalah sampai satu ketika saya benar-benar merinduinya,” katanya yang cukup dikenali dengan penggunaan warna hitam, merah, putih dan coklat.

“Itu lambang kekuatan masyarakat Greece dan Eropah. Ia juga sebagai penghormatan kepada negara kelahiran saya yang kini diterima sebagai ahli penuh Kesatuan Eropah dan masyarakat antarabangsa selepas berpuluh tahun mengasingkan diri,” katanya.

Malaysia adalah negara kedua selepas Singapura yang diberi penghormatan menganjurkan pameran Sophia di Balai Seni Lukis Negara yang berlangsung sehingga akhir bulan ini.

Pengunjung boleh menyaksikan lebih 50 karya arcanya yang diperbuat daripada gangsa yang jelas mencerminkan penghayatan dan gerak hati seseorang yang memahami sejarah seni rupa.

Selain diberi pendedahan kerap menerusi pameran antarabangsa, karya Sophia menghiasi ruang umum di merata dunia dan dijadikan koleksi himpunan tetap institusi bertaraf dunia seperti Balai Seni Lukis Negara Greece di Athens, Yayasan Calouste Gulbenkian di Lisbon, Portugal, Institut Seni Lukis Amerika Butlet di Youngstown, Ohio, Amerika Syarikat dan Muzium Seni Kontemporari di Caracas, Venezuela.

Pada 2000, Kerajaan Greece memberi pengiktirafan terhadap sumbangan dan pencapaiannya pada tahap antarabangsa dan dilantik sebagai seorang Duta Keamanan Greece.

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan