Dipetik dari Harian Metro
Sophia gemar abstrak
Oleh Ruhaiza Rusmin
ruhaiza@hmetro.com.my
Sophia gemar abstrak
Oleh Ruhaiza Rusmin
ruhaiza@hmetro.com.my
HIDUPNYA penuh kemewahan dan kemasyhuran, hasil karyanya sudah terjual dan menghiasi banyak galeri di seluruh dunia, namun sikap mudah mesra, suka ketawa dan rendah dirinya masih kental dan tidak berubah.
“Inilah diri saya yang sebenar, tidak berubah meskipun sudah mencapai kedudukan seperti hari ini. Yang berubah mungkin hasil karya dan semangat perjuangan, selebihnya masih sama,” kata pelukis tersohor kelahiran Greece, Sophia Vari.
Nama Sophia cukup gah terutama di kalangan pencinta dan pengkritik seni dunia yang kagum melihat hasil tangannya yang unik dan berseni.
Idea kreatifnya bukan sekadar dilakar atas kertas kanvas tetapi turut diukir dalam bentuk arca, setinggi dan sekukuh bangunan serta dipamerkan di kawasan lapang.
“Pada saya, pelukis tidak seharusnya membataskan seni, sama ada di atas kanvas mahupun arca. Apa yang penting bagaimana pelukis mahu mencorak dan menyampaikan maksud agar difahami.
“Meskipun ramai menyatakan seni adakalanya sukar difahami terutama abstrak, usah diambil kira. Ia tidak membawa makna kepada siapa yang melihat tetapi mempunyai makna besar kepada yang mencipta,” katanya.
Sophia, 65, lahir ketika Perang Dunia Kedua hampir meletus. Anak kepada pasangan ternama Greece, Petros Canellopoulos dan isterinya yang berketurunan Hungray, Illeana sememangnya sudah ditakdirkan menjadi pelukis sejak kecil.
Bakatnya mula terserlah ketika berusia 18 tahun, tetapi malangnya dia tidak dapat menjadi pelukis di tanah air sendiri lantaran dibawa berhijrah ke Switzerland ketika berusia lima tahun.
Memulakan persekolahan pertamanya di Fine Art School, Paris, Sophia tidak bermula sebagai pelukis arca tetapi lebih menumpukan kepada abstrak yang banyak dipengaruhi latar belakangnya yang beragama Hellenistic dan Roman.
“Pada awalnya, abstrak memang jadi pilihan tetapi kemudian merasakan ia seperti mengongkong dan tiada kebebasan. Dipengaruhi rasa kagum pada karya Wassily Kandinsky, saya bertukar corak kepada geometri. Namun, ia tidak sesekali menghalang keunikan pancaindera yang melihat, cuma konsepnya lebih bebas.
“Kini penumpuan lebih pada ukiran arca. Untuk mencari kelebihannya, saya pernah ‘menggantung’ berus selama sepuluh tahun hinggalah sampai satu ketika saya benar-benar merinduinya,” katanya yang cukup dikenali dengan penggunaan warna hitam, merah, putih dan coklat.
“Itu lambang kekuatan masyarakat Greece dan Eropah. Ia juga sebagai penghormatan kepada negara kelahiran saya yang kini diterima sebagai ahli penuh Kesatuan Eropah dan masyarakat antarabangsa selepas berpuluh tahun mengasingkan diri,” katanya.
Malaysia adalah negara kedua selepas Singapura yang diberi penghormatan menganjurkan pameran Sophia di Balai Seni Lukis Negara yang berlangsung sehingga akhir bulan ini.
Pengunjung boleh menyaksikan lebih 50 karya arcanya yang diperbuat daripada gangsa yang jelas mencerminkan penghayatan dan gerak hati seseorang yang memahami sejarah seni rupa.
Selain diberi pendedahan kerap menerusi pameran antarabangsa, karya Sophia menghiasi ruang umum di merata dunia dan dijadikan koleksi himpunan tetap institusi bertaraf dunia seperti Balai Seni Lukis Negara Greece di Athens, Yayasan Calouste Gulbenkian di Lisbon, Portugal, Institut Seni Lukis Amerika Butlet di Youngstown, Ohio, Amerika Syarikat dan Muzium Seni Kontemporari di Caracas, Venezuela.
Pada 2000, Kerajaan Greece memberi pengiktirafan terhadap sumbangan dan pencapaiannya pada tahap antarabangsa dan dilantik sebagai seorang Duta Keamanan Greece.
Comments