Skip to main content

Posts

Hasil seni anak Malaysia setanding karya seniman Asean

Dipetik dari Berita Harian Hasil seni anak Malaysia setanding karya seniman Asean Oleh Hassan Omar (Yang membuat liputan Festival Seni Asean ke-10 di Bangkok, baru-baru ini) HASIL seni yang dipamerkan oleh lima anak Malaysia dalam Festival Seni Asean Ke-10 di Bangkok pada 1 hingga 5 Ogos lalu bukan setakat menyerlahkan ketinggian seni lukis dan hasil seni tangan anak-anak tempatan, malah meletakkan hasil seni negara setanding dengan anggota Asean lain. Meskipun tidak meraih sebarang anugerah berprestij dalam program dwi tahunan anjuran Philip Morris Asia Limited (Philip Morris) itu, lima hasil seni, masing-masing oleh Ahmad Fuad Osman, 35, Ahmad Shukri Elias, 44, Ahmad Zuraimi Abdul Rahim, 24, Chan Kok Hooi, 30 dan Ivan Lam Wai Hoe, 29, tetap menyerlahkan ketinggian mutu seni lukis dan hasil kerja tangan rakyat Malaysia . Dengan meletakkan lima hasil seni yang berasaskan bahan media campuran dan ‘acrylic,’ kelima-lima anak seni Malaysia itu secara tidak langsung mencuba memb

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Bagaimana nak jadi seorang pelukis yang terkenal sebelum mati

Tajam sungguh persoalan ini, biasanya rata-rata orang kata pelukis tu terkenal setelah dia mati... adakah ini betul, apa yang penting usaha dan kegigihan seseorang pelukis itu yang boleh membuatkan ia menjadi terkenal....walau apa pun juga, anda boleh luahkan pendapat anda di sini... along said...... atitude adalah sangat penting dalam segal-galanya. keinginan untuk sesuatu juga dapat menolong. Bagaimana saya dapat survive dapat duit dengan menjual karya saya. Pertama sekali saya percaya karya saya adalah karya yang terbaik, "the greatest along" lebih bagus dari karya Michelangelo, dan lebih lebih bagus lagi dari Picasso, karya saya terbagus dan terbaik, fikiran positif inilah yang perlu ada dalam pemikiran kita sebagai seorang pelukis. Along juga bersikap realistik. Walaupun saya gembira hidup dalam dunia saya sendiri, saya rasa tak semua merasai apa yang along rasa. Kekadang sesetengah orang kata apa yang along buat tak masuk akal. Kekadang "mereka talipo

Lukisan di tengah Kota New York

Artist: Abd Latif Maulan Klik imej untuk gambar yang jelas (lukisan ini telah di komisyen oleh seorang pencinta seni dari kota New York) Title: Working Together ; Medium: Oil On Canvas ; Size: 34" x 43" Year: 2001 ; Collection of Mr. Paul Luskin, New York, USA