Skip to main content

Lukisan di tengah Kota New York



Artist: Abd Latif Maulan
Klik imej untuk gambar yang jelas
(lukisan ini telah di komisyen oleh seorang pencinta seni dari kota New York)
Title: Working Together ; Medium: Oil On Canvas ; Size: 34" x 43"
Year: 2001 ; Collection of Mr. Paul Luskin, New York, USA

Comments

Anonymous said…
Hi Latif,
Saya percaya awak gila. Lukisan awak ni buruk sangat. Baik saya tangkap gambar dan print kat kedai. Semua awak buat adalah tiru dari gambar. lepas tu nak buat website ni pulak, apa yang awak fikir awak buat ni ha?
Latif Maulan said…
Hi Anonymous,
Terima kasih kerana komen awak ni. Saya inginkan lukisan saya menjadi yang terbaik, sebenarnya kita ni kalau nak belajar melukis kena meniru. Kalau tidak kita tidak akan berjaya. Dari satu tahap ke satu tahap kita akan dapat menghasilkan lukisan imaginasi yang terbaik. Sudah saya nyatakan lukisan saya adalah lukisan "photorealism" memang lukisan jenis ni kena tangkap gambar dahalu dan hasilkannya ke atas kanvas. Kalau tidak tidaklah ia dinamakan lukisan fotorealisme. Memang tidak saya nafikan semua lukisan saya cantik atau menarik atau power giler, ada juga yang buruk. Tidak semua pelukis kat dunia ni hasilkan karya mereka cantik cantik belaka, contonya Picasso, Monet, Renoir dll. Ada juga lukisan yang mereka hasilkan buruk.
Lukisan saya yang tak menarik mungkin terhasil dari daya keinginan yang lahir dari perassaan marah atau kecewa kepada sesetengah dealer. Dan lukisan saya yang terhebat tak mungkin terhasil dari kekuatan dan keinginan saya dari kejayaan saya sebagai seorang pelukis.
Anonymous said…
saya rasa mungkin Anonymous tu tidak faham tentang seni lukis atau cemburu dengan kebolehan saudara latif sebab tu dia komen demikian. memang betul apa yang saudara latif katakan. sebelum menjadi seorang pelukis yang hebat kita akan belajar dari peniruan. itu lah yang saya terapkan kepada anak didik saya di sekolah. walaupun tak reti melukis tapi boleh meniru untuk menghasilkan sebuah karya.kita bukannya melukis dengan imaginasi semata-mata.sama ada meniru melalui gambar foto, gambar lukisan ataupun melukis dengan melihat kepada objek sebenar itu juga di namakan meniru. apa-apa pun teruskan usaha anda.

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual.

PENERIMAAN & PENGIKTIRAFAN: Teknologi Elektronik Sebagai Alatan & Media Baru Dalam Seni Visual. Wan Jamarul Imran B. Wan Abdullah Thani Abstrak T eknologi elektronik; tempias teknologi maklumat dan agen transportasinya telah mula menular di dalam perkembangan seni tampak. Ia bakal dan akan menjadi aliran baru yang mampu memberi perubahan dan transformasi kepada pengucapan berkarya. Jika dilihat pengamal seni di Malaysia masih lagi takut untuk melakukan sedikit anjakan evolusi minda. Hakikat terhadap berus, cat dan kanvas sebagai alatan dan media unggul tidak seharusnya diketepikan tetapi perlu dikembangkan. Sekarang ini komputer, perisian dan skrin elektronik mampu memperkayakan gaya pengucapan berkarya. Melalui kesepaduan seni dan teknologi terkini boleh menguju

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan