along said......
atitude adalah sangat penting dalam segal-galanya. keinginan untuk sesuatu juga dapat menolong. Bagaimana saya dapat survive dapat duit dengan menjual karya saya. Pertama sekali saya percaya karya saya adalah karya yang terbaik, "the greatest along" lebih bagus dari karya Michelangelo, dan lebih lebih bagus lagi dari Picasso, karya saya terbagus dan terbaik, fikiran positif inilah yang perlu ada dalam pemikiran kita sebagai seorang pelukis.
Along juga bersikap realistik. Walaupun saya gembira hidup dalam dunia saya sendiri, saya rasa tak semua merasai apa yang along rasa. Kekadang sesetengah orang kata apa yang along buat tak masuk akal. Kekadang "mereka talipon along" tapi yang sebenarnya alaong yang talipon mereka (mereka tu pelanggan yang berpotensi nak beli lukisan alaong) sebab along di luar sana sengaja nak letak lukisan dan statement along ke dalam surat khabar di pesta seni dengan menghadiri perasmiannya dan buat panggilan talipon. Jadi bila pelanggan "talipon along" sebenarnya diaorang talipon balik setelah along buat panggilan kepada mereka untuk talipon alaong balik.
along ada senarai nama pembeli lukisan yang selalu beli lukisan along. Biasanya "pembeli besar" datang ke studio along untuk melihat lukisan lukisan terbaru along, sebab dia orang tau yang lukisan along boleh buat 'profit' kalu jual balik kat galeri. Along tinggal di bandar kecil berdekatan dengan Kuala Lumpur, biasanya 'dealer' sanggup datang memandu ke studio along semata mata nak beli lukisan along, lepas tu balik denga 20 keping lukisan along dengan senyum lebar kat muka.
Biasanya 'dealer' kata nak lukisan yang kecik je. Mereka tak kan datang ke studio along kalau along kata along tak de lukisn kecik nak tunjuk kat diaorang. Jadi 'tips'nya along kata along 'ada' lukisan kecik, sebenarnya along tipu diaorang semata mata nak bawak diaorang ke studio along supaya diaorang boleh tengok lukisan yang besar yang along sebenarnya nak jual. Jadi lukisan along yang besar tu pun terjual dengan beberapa lukisan kecik along yang lain. Biasanya along akan sorok lukisan yang along yang terhebat sebab along nak tunjuk kat beberapa 'dealer' supaya along boleh pilih siapa yang tawarkan harga yang tertinggi.
Selepas along berjaya jual lukisan, along akan bawa 'dealer' pegi minum kopi kat tempat yang kelas di sekitar KL. Kitaorang akan cakap pasal shabat handai, keluarga, teman pelukis, dan cakap pasal lukisan along dalam perbualan jadi mereka akan berfikir tentang projek masa depan yang pastinya lukisan along pun terlibat sama.
Semua ni akan menjadi mudah jika lukisan kita adalah bagus. Jika lukisan kita ada daya penarik dan unsur unsur yang betul betul power boleh tarik perhatian.....
Comments
Hasilkan lukisan yang berkualiti dan bukannya kuantiti. Jangan terlalu banyak hantar ke galeri sini sana, satu atau dua galeri sudah mencukupi. Buat website, walaupun kita tidak nampak secara fizikalnya, 'online exposure' memainkan peranan penting untuk kita memperkenalkan diri kita kepada dunia luar dan dalam. Buat name kad atau 'brochure' kecil, pergi ke setiap hari perasmian lukisan sesiapa sahaja atau yang anda kenal, di situ anda boleh memberi kad nama anda kepada pengunjung yang datang. Jangan takut untuk perkenalkan diri anda sebagai pelukis.
Kalau boleh buat banyak pameran.
Along juga bersikap realistik. Walaupun saya gembira hidup dalam dunia saya sendiri, saya rasa tak semua merasai apa yang along rasa. Kekadang sesetengah orang kata apa yang along buat tak masuk akal. Kekadang "mereka talipon along" tapi yang sebenarnya alaong yang talipon mereka (mereka tu pelanggan yang berpotensi nak beli lukisan alaong) sebab along di luar sana sengaja nak letak lukisan dan statement along ke dalam surat khabar di pesta seni dengan menghadiri perasmiannya dan buat panggilan talipon. Jadi bila pelanggan "talipon along" sebenarnya diaorang talipon balik setelah along buat panggilan kepada mereka untuk talipon alaong balik.
Biasanya 'dealer' kata nak lukisan yang kecik je. Mereka tak kan datang ke studio along kalau along kata along tak de lukisn kecik nak tunjuk kat diaorang. Jadi 'tips'nya along kata along 'ada' lukisan kecik, sebenarnya along tipu diaorang semata mata nak bawak diaorang ke studio along supaya diaorang boleh tengok lukisan yang besar yang along sebenarnya nak jual. Jadi lukisan along yang besar tu pun terjual dengan beberapa lukisan kecik along yang lain. Biasanya along akan sorok lukisan yang along yang terhebat sebab along nak tunjuk kat beberapa 'dealer' supaya along boleh pilih siapa yang tawarkan harga yang tertinggi.
Selepas along berjaya jual lukisan, along akan bawa 'dealer' pegi minum kopi kat tempat yang kelas di sekitar KL. Kitaorang akan cakap pasal shabat handai, keluarga, teman pelukis, dan cakap pasal lukisan along dalam perbualan jadi mereka akan berfikir tentang projek masa depan yang pastinya lukisan along pun terlibat sama.
Semua ni akan menjadi mudah jika lukisan kita adalah bagus. Jika lukisan kita ada daya penarik dan unsur unsur yang betul betul power boleh tarik perhatian.....
Selalunya, bukan selalunya tapi dah biasa, along akan bawa kad jemputan, kad nama atau 'brochure' tentang diri along dalam jaket di pameran along atau pameran orang lain atau siapa siapa sahaja, tapi along tak tunjuk atau bagi terus kat dia orang, macam sesetengah pelukis yang lain. Along akan berborak dulu dengan mereka tentang apa yang berlaku di situ, lepas tu barulah along masuk jarum, along akan ceritakan tentang diri along sebagai pelukis dan tau tau jelah, lepas tu along bagi lah 'brochure' tentang diri along dan lukisan-lukisan along.
Along telah jumpa sesetengah pelukis tu kekadang takde langsung bawa 'brochure' atau paling daif sekali, langsung tak bawa kad nama. Ini betul betul menyedihkan. Paling koman pun sekurang-kurangnya apa yang pelukis perlu buat ialah bawa la satu stok 'brochure' tentang diri mereka, paling lawakpun kad nama di perasmian pameran mereka atau pun perasmian kawan kawan pelukis mereka ataupun pameran lukisan siapa sahaja, huluq lah benda alah tu kat sesiapa sahaja di situ, manalah tau orang yang anda sedang berborak tu "ikan besar".
Katalog tentang diri kita sebagai pelukis sepatutnya dipos atau bagi mereka sebagai hadiah bila kita pergi ke rumah mereka. Kita juga boleh bagi katalog tu bila mereka datang melawat studio kita, tapi pastikan dulu yang mereka tak keberatan nak bawak "carry" katalog tu ataupan cadangkan pada mereka untuk pos saje ke rumah mereka. Sekarang anda boleh buat macam tu, kalau tak pun tentu anda akan marah pada along, anda ada kuasa, anda memerintah sebagai pelukis, along tak kisah, yang penting along baru je ada 500 orang yang datang kat pameran lukisan along di KL, di "private" galeri along.
Bila along penat, "banyak sangat benda nak buat" , along akan basuh pinggan. kemas meja along, dan makan cokelat dan duduk kat kerusi di depan kanvas along. Dalam kata lain , along tarik nafas dalam dan buat perkara paling senang dulu, kosongkan minda dan pemikiran sebelum along membuat keputusan. Macam semua pelukis along nak buat semuanya kalau boleh.
Along tak pernah benci kerja seharian along, along cuma pernah bermimpi suatu ketika dulu tak pernah terlintas akan menjadi pelukis yang berjaya. Perkara yang paling benci untuk along kenang ialah along tak cukup duit nak hidup sendiri, tak bebas. Along sayang ibu bapa along, tapi along tak suka hidup berdikari atau sorang pada waktu umur along 20 han. Along ada keinginan untuk bebas dan merasai hidup 'glamour' dan keseronokan di Kuala Lumpur. Along percaya yang jika hanya along ada duit je yang along akan dapat semua tu. Dan akhirnya along dah dapat semuanya, along rasa bebas dan sangat gembira.
Orang kata duit tak boleh beli kekayaan, along tak setuju langsung dengan kata kata tu. Bila along ada duit along gembira. Macam ada sesuatu tentang perkara ni, along gembira sangat bila tiba tentang menjual lukisan along sendiri kepada pelanggan.
Rasa macam ada suatu keseronokan yang ajaib bila tangan kiri along menghulurkan lukisan yang masih baru kepada pelanggan dan tangan kanan along menerima duit penuh tunai. Sesuatu yang indah tentang itu...hasil kerja along....