Skip to main content

Bagaimana nak jadi seorang pelukis yang terkenal sebelum mati

Tajam sungguh persoalan ini, biasanya rata-rata orang kata pelukis tu terkenal setelah dia mati... adakah ini betul, apa yang penting usaha dan kegigihan seseorang pelukis itu yang boleh membuatkan ia menjadi terkenal....walau apa pun juga, anda boleh luahkan pendapat anda di sini...

along said......
atitude adalah sangat penting dalam segal-galanya. keinginan untuk sesuatu juga dapat menolong. Bagaimana saya dapat survive dapat duit dengan menjual karya saya. Pertama sekali saya percaya karya saya adalah karya yang terbaik, "the greatest along" lebih bagus dari karya Michelangelo, dan lebih lebih bagus lagi dari Picasso, karya saya terbagus dan terbaik, fikiran positif inilah yang perlu ada dalam pemikiran kita sebagai seorang pelukis.

Along juga bersikap realistik. Walaupun saya gembira hidup dalam dunia saya sendiri, saya rasa tak semua merasai apa yang along rasa. Kekadang sesetengah orang kata apa yang along buat tak masuk akal. Kekadang "mereka talipon along" tapi yang sebenarnya alaong yang talipon mereka (mereka tu pelanggan yang berpotensi nak beli lukisan alaong) sebab along di luar sana sengaja nak letak lukisan dan statement along ke dalam surat khabar di pesta seni dengan menghadiri perasmiannya dan buat panggilan talipon. Jadi bila pelanggan "talipon along" sebenarnya diaorang talipon balik setelah along buat panggilan kepada mereka untuk talipon alaong balik.

along ada senarai nama pembeli lukisan yang selalu beli lukisan along. Biasanya "pembeli besar" datang ke studio along untuk melihat lukisan lukisan terbaru along, sebab dia orang tau yang lukisan along boleh buat 'profit' kalu jual balik kat galeri. Along tinggal di bandar kecil berdekatan dengan Kuala Lumpur, biasanya 'dealer' sanggup datang memandu ke studio along semata mata nak beli lukisan along, lepas tu balik denga 20 keping lukisan along dengan senyum lebar kat muka.

Biasanya 'dealer' kata nak lukisan yang kecik je. Mereka tak kan datang ke studio along kalau along kata along tak de lukisn kecik nak tunjuk kat diaorang. Jadi 'tips'nya along kata along 'ada' lukisan kecik, sebenarnya along tipu diaorang semata mata nak bawak diaorang ke studio along supaya diaorang boleh tengok lukisan yang besar yang along sebenarnya nak jual. Jadi lukisan along yang besar tu pun terjual dengan beberapa lukisan kecik along yang lain. Biasanya along akan sorok lukisan yang along yang terhebat sebab along nak tunjuk kat beberapa 'dealer' supaya along boleh pilih siapa yang tawarkan harga yang tertinggi.

Selepas along berjaya jual lukisan, along akan bawa 'dealer' pegi minum kopi kat tempat yang kelas di sekitar KL. Kitaorang akan cakap pasal shabat handai, keluarga, teman pelukis, dan cakap pasal lukisan along dalam perbualan jadi mereka akan berfikir tentang projek masa depan yang pastinya lukisan along pun terlibat sama.

Semua ni akan menjadi mudah jika lukisan kita adalah bagus. Jika lukisan kita ada daya penarik dan unsur unsur yang betul betul power boleh tarik perhatian.....

April 29, 2005 2:26 PM

Comments

Anonymous said…
Kalau nak jadi seorang pelukis terkenal, apa yang perlu ialah pertama sekali buat lukisan yang betul betul menarik perhatian orang, atau dalam kata lainnya 'eye catchy'.
Hasilkan lukisan yang berkualiti dan bukannya kuantiti. Jangan terlalu banyak hantar ke galeri sini sana, satu atau dua galeri sudah mencukupi. Buat website, walaupun kita tidak nampak secara fizikalnya, 'online exposure' memainkan peranan penting untuk kita memperkenalkan diri kita kepada dunia luar dan dalam. Buat name kad atau 'brochure' kecil, pergi ke setiap hari perasmian lukisan sesiapa sahaja atau yang anda kenal, di situ anda boleh memberi kad nama anda kepada pengunjung yang datang. Jangan takut untuk perkenalkan diri anda sebagai pelukis.
Kalau boleh buat banyak pameran.
Anonymous said…
atitude adalah sangat penting dalam segal-galanya. keinginan untuk sesuatu juga dapat menolong. Bagaimana saya dapat survive dapat duit dengan menjual karya saya. Pertama sekali saya percaya karya saya adalah karya yang terbaik, "the greatest along" lebih bagus dari karya Michelangelo, dan lebih lebih bagus lagi dari Picasso, karya saya terbagus dan terbaik, fikiran positif inilah yang perlu ada dalam pemikiran kita sebagai seorang pelukis.

Along juga bersikap realistik. Walaupun saya gembira hidup dalam dunia saya sendiri, saya rasa tak semua merasai apa yang along rasa. Kekadang sesetengah orang kata apa yang along buat tak masuk akal. Kekadang "mereka talipon along" tapi yang sebenarnya alaong yang talipon mereka (mereka tu pelanggan yang berpotensi nak beli lukisan alaong) sebab along di luar sana sengaja nak letak lukisan dan statement along ke dalam surat khabar di pesta seni dengan menghadiri perasmiannya dan buat panggilan talipon. Jadi bila pelanggan "talipon along" sebenarnya diaorang talipon balik setelah along buat panggilan kepada mereka untuk talipon alaong balik.
Anonymous said…
along ada senarai nama pembeli lukisan yang selalu beli lukisan along. Biasanya "pembeli besar" datang ke studio along untuk melihat lukisan lukisan terbaru along, sebab dia orang tau yang lukisan along boleh buat 'profit' kalu jual balik kat galeri. Along tinggal di bandar kecil berdekatan dengan Kuala Lumpur, biasanya 'dealer' sanggup datang memandu ke studio along semata mata nak beli lukisan along, lepas tu balik denga 20 keping lukisan along dengan senyum lebar kat muka.

Biasanya 'dealer' kata nak lukisan yang kecik je. Mereka tak kan datang ke studio along kalau along kata along tak de lukisn kecik nak tunjuk kat diaorang. Jadi 'tips'nya along kata along 'ada' lukisan kecik, sebenarnya along tipu diaorang semata mata nak bawak diaorang ke studio along supaya diaorang boleh tengok lukisan yang besar yang along sebenarnya nak jual. Jadi lukisan along yang besar tu pun terjual dengan beberapa lukisan kecik along yang lain. Biasanya along akan sorok lukisan yang along yang terhebat sebab along nak tunjuk kat beberapa 'dealer' supaya along boleh pilih siapa yang tawarkan harga yang tertinggi.

Selepas along berjaya jual lukisan, along akan bawa 'dealer' pegi minum kopi kat tempat yang kelas di sekitar KL. Kitaorang akan cakap pasal shabat handai, keluarga, teman pelukis, dan cakap pasal lukisan along dalam perbualan jadi mereka akan berfikir tentang projek masa depan yang pastinya lukisan along pun terlibat sama.

Semua ni akan menjadi mudah jika lukisan kita adalah bagus. Jika lukisan kita ada daya penarik dan unsur unsur yang betul betul power boleh tarik perhatian.....
Anonymous said…
Memang betul betul menganggu dan situasi tak selesa kalau seseorang pelukis tu kehabisan kad jemputan pameran atau 'brochure' ataupun kad nama, inipun berlaku pada permulaan kerjaya along sebagai seorang pelukis, memang ianya menyakitkan hati dan yang rugi along sendiri. Along sekarang dah sedar yang semua tu penting sangat untuk mempromosikan diri along sebagai seorang pelukis supaya dikenali. Along pikir untuk jangka masa panjang, untuk masa depan, along akan dapatkan juga nama dan alamat semua orang yang datang di pameran along atau pameran berkempulan along, supaya nanti along senang nak hantar kad jemputan kepada mereka dengan cepat supaya mereka akan rasa istimewa.

Selalunya, bukan selalunya tapi dah biasa, along akan bawa kad jemputan, kad nama atau 'brochure' tentang diri along dalam jaket di pameran along atau pameran orang lain atau siapa siapa sahaja, tapi along tak tunjuk atau bagi terus kat dia orang, macam sesetengah pelukis yang lain. Along akan berborak dulu dengan mereka tentang apa yang berlaku di situ, lepas tu barulah along masuk jarum, along akan ceritakan tentang diri along sebagai pelukis dan tau tau jelah, lepas tu along bagi lah 'brochure' tentang diri along dan lukisan-lukisan along.

Along telah jumpa sesetengah pelukis tu kekadang takde langsung bawa 'brochure' atau paling daif sekali, langsung tak bawa kad nama. Ini betul betul menyedihkan. Paling koman pun sekurang-kurangnya apa yang pelukis perlu buat ialah bawa la satu stok 'brochure' tentang diri mereka, paling lawakpun kad nama di perasmian pameran mereka atau pun perasmian kawan kawan pelukis mereka ataupun pameran lukisan siapa sahaja, huluq lah benda alah tu kat sesiapa sahaja di situ, manalah tau orang yang anda sedang berborak tu "ikan besar".

Katalog tentang diri kita sebagai pelukis sepatutnya dipos atau bagi mereka sebagai hadiah bila kita pergi ke rumah mereka. Kita juga boleh bagi katalog tu bila mereka datang melawat studio kita, tapi pastikan dulu yang mereka tak keberatan nak bawak "carry" katalog tu ataupan cadangkan pada mereka untuk pos saje ke rumah mereka. Sekarang anda boleh buat macam tu, kalau tak pun tentu anda akan marah pada along, anda ada kuasa, anda memerintah sebagai pelukis, along tak kisah, yang penting along baru je ada 500 orang yang datang kat pameran lukisan along di KL, di "private" galeri along.

Bila along penat, "banyak sangat benda nak buat" , along akan basuh pinggan. kemas meja along, dan makan cokelat dan duduk kat kerusi di depan kanvas along. Dalam kata lain , along tarik nafas dalam dan buat perkara paling senang dulu, kosongkan minda dan pemikiran sebelum along membuat keputusan. Macam semua pelukis along nak buat semuanya kalau boleh.

Along tak pernah benci kerja seharian along, along cuma pernah bermimpi suatu ketika dulu tak pernah terlintas akan menjadi pelukis yang berjaya. Perkara yang paling benci untuk along kenang ialah along tak cukup duit nak hidup sendiri, tak bebas. Along sayang ibu bapa along, tapi along tak suka hidup berdikari atau sorang pada waktu umur along 20 han. Along ada keinginan untuk bebas dan merasai hidup 'glamour' dan keseronokan di Kuala Lumpur. Along percaya yang jika hanya along ada duit je yang along akan dapat semua tu. Dan akhirnya along dah dapat semuanya, along rasa bebas dan sangat gembira.

Orang kata duit tak boleh beli kekayaan, along tak setuju langsung dengan kata kata tu. Bila along ada duit along gembira. Macam ada sesuatu tentang perkara ni, along gembira sangat bila tiba tentang menjual lukisan along sendiri kepada pelanggan.
Rasa macam ada suatu keseronokan yang ajaib bila tangan kiri along menghulurkan lukisan yang masih baru kepada pelanggan dan tangan kanan along menerima duit penuh tunai. Sesuatu yang indah tentang itu...hasil kerja along....
memang betul kata kata alaong teruskan pwrjuangan

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan