Skip to main content

PUITIS

PUITIS

Seni komunikasi manusia tidak terhad pada suara dan pergerakkan sahaja. Kemampuan otak manusia mengambar dalam fikiran telah menciptakan komunikasi visual. Komunikasi visual manusia yang terawal adalah lukisan. Namun lukisan memerlukan keupayaan yang tinggi untuk menyampaikan dan memahami. Akibatnya lukisan kadangkala membatasi kefahaman manusia antara penyampai dan penerima.
Kemajuan pemikiran manusia menciptakan simbol untuk memudahkan dan meluaskan lagi komunikasi visual. Sehingga hari ini manusia sudah jauh menguasai komunikasi visual dan menjadi alat utama pembenaan ketamadunan.
Adalah perkara biasa seorang pelukis boleh menulis dengan baik dan begitu juga sebaliknya. Di Malaysia juga ramai peseni yang menguasai kedua-dua bidang ini malah sudah tersohor namanya. 
Sebagai sebuah galeri kecil, TITIKMERAH meneruskan konsep kami untuk menganjur pameran- pameran kecil yang menjadi titik-tolak kepada penghasilan acara yang lebih besar dan boleh diketengahkan.
Untuk kali ini kami menganjurkan pameran bertajuk PUITIS (Puisi Terlukis) yang akan disertai oleh tiga pengasas kami iaitu ADEPUTRA MASRI, LATIF MAULAN dan AJIM JUXTA serta seorang pelukis undangan FATHULLAH LUQMAN YUSUFF. Keempat-empat pelukis ini bukan sahaja dikenali melalui lukisannya tetapi juga kebolehan menghasilkan puisi, penulisan dan lirik lagu.
Melalui pameran kecil ini kami mahu mengetengahkan lukisan-lukisan yang dihasilkan melalui puisi ciptaan mereka. Khalayak akan dapat menikmati dan menilai bagaimana suatu maksud atau isu disampaikan melalui dua medium yang berbeza. Latarbelakang pelukis-pelukis ini yang tidak melalui pendidikan formal seni lukis harus utama diharapkan akan memperlihatkan gaya lukisan dan penulisan yang bebas dan berbeza dari kebiasaannya.
Akhirnya matlamat kami sebagai galeri kecil yang mahu merintis dan menjadi benih kepada penghasilan pelukis-pelukis generasi baru dan gaya baru diharapkan akan berada pada landasan yang sepatutnya melalui sokongan khalayak.
Galeri Titikmerah.

Comments

Popular posts from this blog

Tradisi Dan Perubahan:

Tradisi Dan Perubahan: Ekspresi Kendiri Dalam Aliran Modernisme Malaysia. Oleh Mohamed Ali Abdul Rahman (Pensyarah Kanan Jabatan Liberal) M.A. (Arts History and PRints) M.A. Edu. USA. B. A (Hons) USM. Cert Ed. (KPM) I. Pengenalan Seniman Malaysia, generasi abad kedua puluh satu yang mengikuti aliran modernisme dan pasca modernisme akan menilai semula nilai peribuminya dalam konteks baru dan dengan pandangan lebih segar. Penilaian mereka mungkin tidak lagi bersandar kepada nilai-nilai yang pernah digunakan dalam masyarakatperibumi zaman tradisi dan mereka menganggap nilai-nilai tersebut sebagai ketingalna zaman ketika itu. Sebab-sebab utama nilai tersebut dilupakan kerana ia mungkin digunakan atau diamalkan lagi. Mereka lebih suka memberikan nafas baru kepada seni peribumi yang didapati dari sumber peninggalan warisan zaman dan petikan kesasteraan tradisi. Seniman dari masyarakat peribumi mungkin tidak keterlaluan sepert seniman barat yang melupakan terus institusi-institusi keagamaan

Lahir Nafas akibat dendam pada besi

Oleh Azran Jaffar BAGI pengarca, Raja Shahriman Raja Aziddin, setahun tidak menempa besi menimbulkan rasa dendam seninya. Dendam itu bukan semata-mata kerana nilai kesenimannya bagaikan sudah hilang tetapi kerana rasa bersalah melahirkan arca berbentuk figura. Daripada dendam yang membara itu lahirlah Nafas, siri arca logam yang dilahirkan daripada satu daripada empat elemen yang dikaitkan dengan kejadian manusia iaitu tanah, api, air dan angin. Nafas adalah karya terbaru Raja Shahriman, 37 yang kini sedang dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara. Ia adalah siri reka bentuk yang dihasilkan selama dua tahun selepas beberapa tahun mendiamkan diri sejak menghasilkan karya Gerak Tempur, Api Bayangan dan Kemenyan serta Semangat Besi. Jika selama ini arca-arcanya lebih memihak kepada figura, namun konflik yang menggolodak di dalam batinnya menyebabkan Raja Shahriman yang berasal dari Kuala Kangsar Perak cuba mengosongkan mindanya dengan bayangan itu. Hasilnya ialah Nafas yang berupa ja

Lukisan Bayu papar soal kemasyarakatan

DALAM angkatan pelukis muda, nama Bayu Utomo Radjikin bukanlah asing lagi. Baik dalam seni arca, figura, realisme dan abstrak, Bayu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Selepas arca karyanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991, Bayu tidak menoleh ke belakang lagi. Bidang yang pada asalnya hanya sekadar hobi berubah menjadi kerjaya. “Sejak kecil hobi saya melukis. Saya memang tidak pernah terfikir ia akan menjadi kerjaya saya suatu hari nanti. Apa yang saya tahu ketika itu segala emosi saya luahkan menerusi lukisan ,” kata pelukis berasal dari Tawau, Sabah ini. Ekoran minat yang tinggi dalam bidang lukisan , selepas memperoleh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia memasuki Institut Teknologi Mara (ITM) (sekarang UiTM) bagi menyambung pengajian dalam bidang seni halus. “Apabila ia menjadi kerjaya, kepuasannya berlainan. Bidang yang saya minati sejak kecil hingga sanggup melupakan